El og gasKundeservice
70 15 16 70
Internet og tvKundeservice
70 33 20 33
Hovednummer
70 11 50 00
Annuller

Norlys bringer mennesker sammen

I Norlys forsyner vi over 1 million adresser med energi, internet og tv – både i byerne og på den yderste markvej. Vi skaber de bedste digitale muligheder for alle danskere og investerer samtidig massivt i grøn energi. Vi vil nemlig være med til at bygge et bæredygtigt Danmark.

Norlys ejer Stofa og N1 og har hovedsæde i Silkeborg samt lokationer i blandt andet Aarhus, Aalborg, Esbjerg og København.

Fibernet hos Norlys

Under jorden løber Danmarks største net af fiberkabler. Det ejer vi. Men vi deler gerne ud af det. Vi har nemlig givet andre udbydere af internet og tv adgang til fibernettet, så du kan bestille produkter ved en anden udbyder – på vores kabler.

Indtast din adresse og se, om du kan få Norlys fibernet hjemme hos dig.

Indtast din adresse

På Norlys fibernet kan du vælge internet og tv fra følgende udbydere:

De kan oplyse dig om priser, leveringstid og tage imod din bestilling.

Sådan får du fibernet

  1. Først skal du vælge en udbyder. Tjek din adresse ovenfor og se, hvad de forskellige udbydere kan tilbyde dig.
  2. Bagefter skal du tage stilling til, hvor på muren vi skal føre fiberkablet ind og placere den udvendige fiberboks. Det skal være et punkt på muren/facaden ud mod den vej, du bor på. Den udvendige fiberboks er sort eller lysegrå og måler 17 x 13 x 3 cm.
  3. Så er vi klar til at etablere et tomrør ind til dit hus. Det gør vi enten ved at skyde røret ind under jorden, eller også graver vi en smal rende og rydder pænt op efter os. Hvis du bor i lejlighed, skal vi gennemgå ejendommen sammen med ejeren af denne – som kan være dig eller dit boligselskab/din udlejer – inden vi går i gang.
  4. Når røret er på plads, blæser vi selve fiberkablet ind i røret. Og så er vi klar til at sætte fiberboksen op.
  5. Din udbyder kontakter dig, og du får en dato på, hvornår vi installerer den indvendige fiberboks. Det er en tekniker fra Norlys, der kommer og sætter boksen op – uanset hvilken udbyder du har valgt. Den indvendige fiberboks er sort eller lysegrå og måler 15 x 20 x 5 cm.
  6. Nu er du klar til at tilslutte udstyret fra din udbyder. Det kan for eksempel være en router. Hvis du har spørgsmål til tilslutningen, skal du kontakte din udbyder.
Kontakt os, hvis du har spørgsmål

Fordele ved fibernet

Fibernet er den førende teknologi til hurtigt og stabilt internet. Med en fiberforbindelse kan hele familien være online samtidig uden at opleve hverken udfald eller ventetid. Der er plads til både streaming, gaming, Teams-møder og store fildelinger.

Fibernet giver dig den bedste digitale oplevelse, hvor du kan regne med:

  • En stabil forbindelse, der ikke påvirkes af afstanden til en central eller af skove, bakker og høje bygninger i området.

  • Den hurtigste internetteknologi på markedet – der kører uden irriterende ventetid og afbrydelser

Så er det slut med at blive afbrudt midt i din yndlingsserie eller trille tommelfingre, mens dine faner åbner i sneglefart. Og med frustrerede råb fra teenageværelset, når spillet lagger.

Med fibernet er din forbindelse nemlig rustet til den digitale fremtid, hvor familien kan bruge alt fra bærbare computere, tablets og smartphones til spillekonsoller, robotstøvsugere og trådløse alarmsystemer – uden problemer.

Hvad er fibernet?

Rent teknologisk består fibernet af lyslederkabler, der ender i en fiberboks hjemme hos dig. Med andre ord er fibernet internet med lysets hastighed. Derfor er teknologien særdeles velegnet til at flytte store mængder af data fra A til B – hurtigt.

Sådan virker et lyslederkabel

Et lyslederkabel bliver også kaldt ’optisk fiber’ og er enten lavet af tynd glasfiber eller plastik. Langs indersiden af kablet er der en masse små spejle, der gør, at man kan sende data-signalet via lyssignaler.

Når lyssignalerne bliver sendt afsted, reflekteres signalerne i de tusindvis af små spejle, indtil de når frem til enden af kablet – din fiberboks på væggen – helt uden at miste data eller hastighed.

Hvad er en fiberboks?

Det er fiberboksen, der skaber forbindelsen fra dit hjem til omverdenen. I nogle hjem sidder der en fiberboks i forvejen. Ellers kommer der en tekniker og sætter den op.

Boksen bliver tilsluttet på både yder- og indersiden af din bolig. På ydersiden sidder fiberboksen typisk lige ud for den indvendige placering. På indersiden sidder boksen typisk i dit teknikskab, hvis du har sådan ét.

Se videoen, og lær mere om fibernet

Fibernet og boligpriser

Fibernet fremtidssikrer din bolig og kan gøre den mere attraktiv, hvis du på et tidspunkt vil sælge den.

En undersøgelse lavet af Boligsiden viser nemlig, at 3 ud af 4 boligsøgende mener, at godt internet enten er meget vigtigt eller direkte afgørende, når de vælger ny bolig. Faktisk undersøger hver anden boligsøgende på forhånd, hvilket internet de kan få i boligen, inden de køber.

Fibernet har stort set ingen begrænsninger i forhold til hastighed og kapacitet, så der er ingen tvivl om, at fibernet i din bolig er et stort plus.

Hvad med 5G og fibernet?

5G er allerede mange steder, men erstatter ikke fibernet. For 5G-frekvenserne har en kort rækkevidde på nogle hundrede meter. Så for at 5G virkelig batter, skal man koble fibernet på hver enkelt 5G-sender – og det betyder, at der skal ligge en masser fiberkabler under jorden.

Lige nu skal man altså se 5G som en teknologi, der understøtter vores digitale livsstil og giver os en internethastighed på farten – der næsten matcher den, vi kan få derhjemme.

Ofte stillede spørgsmål om fibernet

Hvor lang tid tager det at få lagt fiber ind i min bolig?

Her skal du kontakte din udbyder for nærmere info om tidshorisonten fra bestilling, til at dine nye internet- og tv-produkter er aktive.

Selve teknikerbesøget fra Norlys tager typisk et par timer.

Er det rigtigt, at jeg kan vælge mellem forskellige udbydere, når først jeg har fibernet fra Norlys?

Det er helt rigtigt. Hos Norlys har vi åbnet vores fiberkabler for andre udbydere, så du får maksimal valgfrihed, når du skal vælge internet og tv. Så mens selve teknologien kommer fra Norlys, kan du frit vælge dine abonnementer hos andre udbydere.

Se alle de udbydere, du kan vælge imellem.

Jeg ønsker at ændre mit abonnement, hvem skal jeg kontakte?

Du skal kontakte din udbyder, hvis du ønsker ændringer i dit abonnement.

Hvem installerer fiberforbindelsen på min adresse, og er der noget, jeg skal forberede inden?

Det er Norlys’ teknikere, som kommer og installerer fiberkablet, fordi det er os, der ejer og supporterer fiberstrukturen i jorden.

Det er vigtigt, at der en person over 18 år hjemme under teknikerbesøget. Kan du ikke selv være hjemme, kan du evt. bede en nabo være der under besøget.

Hjælp gerne teknikeren ved at sørge for, at møbler og lignende ikke står i vejen for det udstyr, som teknikeren skal kigge på.

Vær opmærksom på, at du vil blive opkrævet et gebyr for forgæves kørsel, hvis teknikeren ankommer forgæves til din adresse.

 

Er der forskel på, om jeg skal have installeret fiberforbindelse i eget hus eller i lejlighed?

Ja, der er forskel:

Bor du i hus, skal du tage stilling til, hvor vi skal opsætte den udvendige fiberboks. Det skal være et sted på facaden ud mod den vej, du bor på. Vi sørger som udgangspunkt for at skyde røret ind under jorden. Er det nødvendigt at grave en rende for at få rørføringen på plads, rydder vi selvfølgelig pænt op igen.

Hvis du bor i lejlighed, skal vi se på ejendommen sammen med dig og/eller dit boligselskab, inden vi kan gå i gang.

Jeg bor til leje, kan jeg så ikke få installeret en lynhurtig fiberforbindelse fra Norlys?

Jo, det kan du sagtens. Når du ikke selv ejer din bolig, og der ikke i forvejen er en fiberboks, er det bare vigtigt, at du får en accept fra ejeren, inden du bestiller fiberforbindelsen.

Hvordan kan jeg komme i kontakt med jer?

Vi sidder klar til at besvare dine spørgsmål om fibernet på tlf. 8830 3015.

Hvad koster det at få installeret en fiberforbindelse?

Selve fiberforbindelsen – inkl. fiberboksen – koster dig ingenting. Det er først i det øjeblik, du bestiller et tv- eller internetabonnement, at du skal have penge op af lommen.

Her gælder almindelige priser på oprettelse og indhold hos den udbyder, du bestiller hos.

Jeg har gravet min fiberforbindelse over, hvem skal jeg kontakte?

Du skal fejlmelde installationen hos din udbyder, som sikrer, at vi fejlretter.

Jeg skal have teknikerbesøg, hvordan forholder I jer til Corona?

Vi følger til enhver tid sundhedsmyndighedernes anbefalinger. Teknikeren vil møde op som aftalt og ved ankomsten spørge, om der er smittede i hjemmet. Hvis der er smittede, bliver besøget aflyst, og det vil være nødvendigt at booke en ny tid.

Hvis der ikke er smittede i hjemmet, vil teknikeren gennemføre besøget, men holde afstand og ikke give hånd. Teknikeren holder god håndhygiejne med hyppig håndvask og brug af håndsprit.

Jeg har nu fået internet- og tv-produkter på min fiberforbindelse og vil gerne tjekke, om hastigheden er ok. Hvordan gør jeg?

Norlys leverer en stabil og sikker fiberforbindelse til kunder i hele landet. En række faktorer kan imidlertid påvirke internettets hastighed.

Du kan derfor tjekke, hvordan din løsning performer – husk blot, at testen kun giver dig et øjebliksbillede af, hvordan din internetforbindelse kører her og nu, hvor du foretager testen.

Tjek din forbindelse her: https://tjekditnet.dk/

Hvordan fejlmelder jeg?

Du fejlmelder installationen hos din udbyder, som sikrer, at vi fejlretter.

Kontakt os

Har du spørgsmål til, hvordan du får fiber? Eller til Norlys' fibernet? Så send os en mail eller ring til os. 
    
Vi sidder klar til at hjælpe mandag-torsdag kl. 8-16 og fredag kl. 8-15.

Mail: salgssupport@norlys.dk  
Telefonnummer: 7518 8025

Har du et ønske om at blive partner? Så klik her