Support til dit internet
Livet er for kort til langsomt og ustabilt internet. Heldigvis kan du selv gøre noget for at få en bedre forbindelse. Herunder kan du læse mere om de fejl, der ofte er årsag til, at du kan opleve udfordringer med din internetforbindelse.
Tjek driftsstatus
Find information om nedbrud og servicearbejde her
Genstart din router
Ofte kan en genstart af din router være løsningen på en dårlig internetforbindelse. Derfor råder vi dig til at genstarte din router ved at gøre følgende:
- Find ON/OFF-knappen på bagsiden af din router og sluk routeren.
- Vent herefter 30 sekunder, og tænd derefter for routeren igen.
- Der kan gå op til 20 minutter før internetforbindelsen bør være tilbage.
Tjek om der er lys i de rigtige lamper
Hvis genstarten ikke løste dine udfordringer, så er næste skridt at tjekke om din router fungerer, som den skal. Det gør du ved at se om der er et konstant lys i de rigtige lamper på din router. Se hvilke lamper, som skal lyse i din router her
Nulstil din router
Hvis det stadig ikke er lykkes dig at få forbindelse til internettet, kan du prøve at nulstille din router. Bemærk venligst, at når du nulstiller din router, så vil den gå tilbage til fabriksindstillinger, hvilket betyder, at dit netværksnavn og koder ændres til de oprindelige informationer, som står bag på din router.
Du nulstiller din router ved:
- Tjek om routeren er tændt.
- Find reset-knappen på bagside af routeren. Knappen hedder ´Factory Reset´.
- Brug en spids genstand til at trykke knappen ind i 15 sekunder.
Din router går nu i gang med at genstarte. Der kan gå op til 30 minutter, før routeren er nulstillet og klar til brug igen.
Sådan forbedrer du wifi-dækningen i dit hjem
Med blot få ændringer kan du forbedre wifi-dækningen i dit hjem. Herunder finder du vores bedste råd, så du kan få den mest optimale wifi-oplevelse i dit hjem.
Placer din router centralt, højt og frit
Placér din router centralt, højt (gerne 120-140 centimeter over gulvet) og så frit som muligt, så signalet ikke bliver blokeret. Undgå fx at stille routeren i et skab, op ad en massiv væg eller i kælderen.
Brug et netværkskabel
Forbind din computer, spilkonsol eller dit Apple TV til din router ved hjælp af et netværkskabel for at få den mest stabile internetforbindelse. Hvis du ønsker at kable flere enheder, skal du bruge en netværksswitch, der gør det muligt at kable flere enheder til ét netværk.
Placér din router væk fra anden elektronik
Det trådløse signal i din router kan blive forstyrret af støj fra større metalgenstande eller anden elektronik i hjemmet. Prøv derfor at placere routeren væk fra andet elektronik, der kan påvirke wifi-signalet. For eksempel mikroovne, babyalarmer, højtalere og bluetooth-udstyr.
Brug en anden GHz frekvens
Din router kan både sende på en 2.4 GHz og en 5 GHz frekvens. Forskellen mellem de to frekvenser er: hastighed og rækkevidde. 5 GHz wifi er hurtigere end 2.4 GHz, men den har en kortere rækkevidde. De fleste af vores digitale enheder derhjemme anvender 2.4 GHz, hvilket kan resultere i en ustabil wifi-forbindelse. Du kan derfor med fordel dele dine enheder ud på routerens to frekvenser og opnå en mere stabil forbindelse.
Får du ikke den lovede internethastighed?
Er din forbindelse er langsom? Og lever den ikke op til den hastighed, der er angivet i din ordrebekræftelse? Det kan der være flere årsager til. Din internethastighed afhænger nemlig af, om du bruger en kablet forbindelse eller wifi samt forholdene i din bolig. Hvis du bruger en trådløs forbindelse, kan vi ikke garantere, at du kan trække den lovede hastighed.
Du får altid den bedste og mest stabile internetforbindelse, hvis du forbinder din computer og router med et netværkskabel i stedet for at benytte wifi. På den måde slipper du for at dele netværkskapaciteten med andet elektronisk udstyr.
Bemærk, at det er den oplyste hastighed, du finder i dit ’Tillæg til ordrebekræftelsen’, som du kan trække via en kablet internetforbindelse. I særligt travle perioder kan du opleve lidt langsommere hastighed, dog minimum 10 % lavere i download og upload.
Langsom kablet forbindelse? Prøv at genstarte din router
Oplever du, at din internethastighed er langsom, selvom du har en kablet internetforbindelse, kan du prøve at genstarte din router. Du kan se, hvordan du gør her
Hvis det ikke hjælper at genstarte din router, kan du kontakt vores kundeservice, der vil hjælpe dig med at fejlsøge din forbindelse og booke et teknikerbesøg, hvis det er nødvendigt.

Teknikerbesøg fra Norlys
Der kan være flere årsager til, at du kan få brug for et teknikerbesøg. Inden vi booker et teknikerbesøg til dig, vil vores supportere altid forsøge at hjælpe dig først. Ofte kan dine problemer løses ved at genstarte din router eller foretage små justeringer i din routeropsætning.
Vurderer vores supportere, at de ikke kan løse problemet, bestiller vi et teknikerbesøg til dig.
Vi sidder klar til at hjælpe dig
Har du spørgsmål eller brug for hjælp, så tøv endelig ikke med at kontakte os.
Klik her for at se kontaktmuligheder og åbningstider.
Kontakt os