Flytteguide: Det skal du huske, når du flytter

Flytning. Nogle elsker det, andre hader det. For det er ofte forbundet med stress og jag, og så er der mange følelser forbundet med at sige ”farvel” til et sted og ”goddag” til et andet. Med flytteguiden får du et overblik over, hvad du skal huske inden, under og efter flytningen. Så behøver du ikke tænke mere over det.

Du kan også downloade en flytte-huskeliste, hvor du får en komplet liste over de vigtigste ting under en flytning. Og det bedste er, at du kan krydse tingene af efterhånden. Så har du altid et overblik over, hvad du mangler. 

Hent huskeliste

Før flytning

1. Planlægning af flytningen

Det er en god idé at overveje, hvordan din flytning skal foregå. Vil du hyre et flyttefirma eller selv stå for det hele?

Hvis du hyrer et flyttefirma, kan du med fordel begynde din research tidligt, så du når at indhente priser fra forskellige flyttefirmaer. Ingen gider at betale overpris. Når du har fundet et flyttefirma, skal du sørge for at få styr på, hvad der er med i jeres aftale: Skal du selv pakke alt i kasser, eller er det med i prisen? Forventer de, at du selv hjælper til med at bære? Jo færre overraskelser på flyttedagen, des bedre.

Vil du hellere selv stå 100 procent for flytningen? Så må du i gang med at undersøge, hvor du kan leje en flyttebil – eller en trailer, hvis du ikke har så mange ting. Og så kommer du heller ikke udenom opkaldET til venner og familie: ”Vil I hjælpe mig med at flytte?”. For uden et flytte-dreamteam kommer du ikke langt.

Læs også: Sådan sammensætter du det perfekte flytte-Dream Team

2. Nedpakningen

Så står de der og kigger på dig. De sammenklappede brune flyttekasser. For du må altså i gang med at folde og pakke dem, så alle dine ejendele kan blive fragtet til det nye hjem. Men hvordan er det nu lige, det er smartest at pakke dem?

  • Pak nogle kasser med de ting, du hurtigt skal kunne få fat på, når du er flyttet. Elkoger, kaffekopper, skåle, opvaskebørste med videre. Så er du sikret morgenkaffe og -mad næste morgen.

  • Forestil dig, du skal på ferie, og pak en kuffert med tøj og toiletartikler. Så mangler du hverken tøj eller deo de første dage efter flytningen. Det vil både du og din omgangskreds sætte pris på.

  • Sæt mærkater på alle flyttekasser og møbler, og skriv, hvilket rum de hører til i. Hvis du er vild med struktur, kan du printe plantegningen over dit nye hjem og hænge den op ved indgangen. Så kan du sætte tingene i de rigtige rum fra start.

  • Sørg for at lægge de tunge ting i bunden af flyttekassen, og fyld herefter kassen op med lette ting. Alle i dit flytte-dreamteam vil sætte pris på ikke at skulle bære en kasse fyldt med bøger.

  • Husk at pakke skrøbelige ting ind i bobleplast. Vil du skåne miljøet, kan du pakke ind i håndklæder og viskestykker.

3. Elselskabet

Vil du hænge på elregningen på din gamle adresse? Nej, vel? Du skal give besked til dit elselskab, når du flytter, så din elmåler bliver aflæst, inden der flytter en ny ind. Man kan ikke melde flytning med tilbagevirkende kraft, så det er en god idé at kontakte dit elselskab i god tid inden din flytning. Nogle steder kan du melde flytning op til to måneder før din flyttedato.

Og så skal du selvfølgelig vælge, hvem der skal forsyne dig med strøm i kontakten på din nye adresse. Her kan du enten bruge ’flaskehalsen peger på’-metoden eller finde tilbudskikkerten frem. Det kan også være, du vil have et elselskab, der kan levere grøn strøm.

Norlys er et af de elselskaber, der har fokus på grøn strøm og den grønne omstilling – blandt andet vindenergi. Hvis du køber en klimavenlig elaftale, er strømmen i din stikkontakt selvfølgelig den samme, som du er vant til - men Norlys sikrer, at den mængde strøm, du bruger, bliver købt fra grønne energikilder.  

4. Internettet og tv

Det er ikke så fedt at betale for internet og tv på en adresse, du ikke bor på. Så husk at kontakte din tv- og internetudbyder og fortælle dem om din flytning. Hvis du i den forbindelse opsiger dit abonnement, skal du have in mente, at der typisk er et opsigelsesvarsel på en måned eller løbende måned + en måned. Det kan derfor godt betale sig at være i god tid.

Hvis du skal på udkig efter en ny udbyder af tv og internet, kan du tjekke din nye adresse på tjekditnet.dk. Her kan du se, hvilke muligheder du har for internet i dit nye hjem. Det er forskelligt, hvor lang leveringstid der er på internet – så kontakt udbyderen hurtigst muligt, så I kan aftale, hvornår det skal være klar til brug på din nye adresse.

5. Adresseændringen

Der er sikkert ret mange, der gerne vil vide, hvor du flytter hen. For eksempel familie og venner. Så husk nu at give dem den nye adresse, så der ikke pludselig ligger en bryllupsinvitation i den forkerte postkasse.

Det vigtigste er selvfølgelig at melde flytning til folkeregistret. Det gør du på borger.dk. Du kan tidligst melde flytning fire uger inden, du skifter adresse. Og du skal senest gøre det fem dage efter, du er flyttet.

Når du skifter adresse, bliver du tilbudt at flytte læge (gratis), hvis du flytter længere end 15 kilometer (5 kilometer i følgende kommuner: København, Frederiksberg, Tårnby og Dragør) væk fra din gamle adresse. Du kan selvfølgelig også beholde din læge, hvis du vil. 

Og så må du ikke glemme at give din nye adresse til for eksempel arbejdsgiver, fritidsaktiviteter, forsikringsselskab og eventuelle foreninger, som du er medlem af. I nogle tilfælde skal du også selv give besked til din varme-, vand- og gasleverandør. Tjek din leverandørs hjemmeside for at se, om det gælder for dig.

Under flytning

Forplejningen

Uden mad og drikke dur helten ikke. Og det gælder også dit flytte-dreamteam. Så husk at købe masser af drikkevarer og snacks, så dine venner og familie ikke går helt kolde undervejs. Og så er det også god stil at servere frokost eller aftensmad til det hårdtarbejdende folk. Om det så er pizza og øl eller sushi og hvidvin, skal de nok blive glade.

Efter flytning

Indflytterfesten

Og nu til alt det sjove. For indflytning = indflytterfest! Dine venner skal da se din nye crib. Hvis du er flyttet i lejlighed, er det god stil lige at give de andre i opgangen besked om, at du holder fest – og eventuelt give dem en stående invitation, så de kan komme forbi i løbet af aftenen. Det kan kun give point på nabo-kontoen.