Lys, søvn og læring er tæt forbundet

Din hjerne har brug for lys for at aktivere alle sine funktioner og brug for søvn for at gemme de informationer, du har lært. Dette er specielt vigtigt i teenageårene, som er det tidspunkt i livet, hvor du er mest B-menneske.

At teenager har svært ved at vågne, har ikke noget med dovenhed at gøre

Teenageårene er det tidspunkt i livet, vi er mest B-mennesker, da vores mørkehormon udskilles langsommere. Derfor kan det at bede teenagere om at møde i skole ved 7-8-tiden sammenlignes med at kræve, at deres lærer starter undervisningen kl. 4 om natten.

Øget belysning i morgentimerne kan være en hjælp til at give en bedre og mere frisk start på dagen. Skrivebordet, hvor der laves lektier fra om eftermiddagen eller aftenen, bør have det rette, varme lys, som ikke rammer øjnene. Og dine soveomgivelser bør holdes mørke.

På flere digitale skærme kan man i dag ligeså aktivere filtre, som fjerner det kolde lys, der kan være forstyrrende for søvnen og forværrende for oplagtheden den følgende dag.

Skru op og ned for lyset

- helt automatisk

Med SmartHome kan du nemt automatisere dit hjem, så det passer til jeres rutiner.

Indstil lyset i SmartHome-app'en, så der er øget belysning i morgentimerne, når I alle skal vågne og blive klar til dagen. Lav en særlig lys-indstilling til eftermiddag og aften, så I får et varmere lys, der får jer ned i gear. 

Gør hverdagen nemmere med SmartHome

"Når jeg maler, er den helt rigtige lyssætning vigtig. Og naturligt lys gengiver bare farverne bedst"

Hør, hvordan Ida sikrer den helt rigtige lyssætning, når hun arbejder på sit kontor.

Vil du have spændende nyt?

Og gode sparetips? Få fordelagtige tilbud, og tips, der kan hjælpe dig med at spare på din energiregning. Samtidig kan du følge med i, hvad der sker i Norlys og deltage i vores konkurrencer om fede præmier.

Vi sender dig ca. et nyhedsbrev i måneden.

Tilmeld nyhedsbrev