Opsætning af Tv-boks

Her finder du guides og gode råd til opsætning af din tv-boks. 

Hent opsætningsguide

I vores opsætningsguide finder du hjælp til opsætning af din tv-boks. Så er du hurtigt i gang. 

Hent guide

Tips til opsætning af din tv-boks 

 

Herunder kan du finde en række tips til opsætning og brug af din tv-boks.  

Placering af Tv-boks 

Placer altid tv-boksen frit og med luft omkring. Du må gerne ”gemme” boksen væk i et skab eller bag tv’et.   

Du skal undgå at:  

  • Placere tv-boksen oven på varmekilder som fx Blu-ray-afspillere, spillemaskiner og musikanlæg. Gør du det, kan tv-boksen overophede og gå i stykker.  
  • Placere noget ovenp å boksen eller i nærheden af boksen på en måde, så ventilationshullerne dækkes.  
  • Bruge tv-boksen i temperaturer over 40° C. 

Parring af Tv-boks med fjernbetjening

Hold ”OK” og ”0” nede på fjernbetjeningen, indtil fjernbetjeningens diode blinker rødt. Herefter skal du vente 5 sekunder og trykke ”OK”. 

Opret en Google-konto 

  • Gå til support.google.com og følg guiden til at oprette en Google-konto og et kodeord. 
  • Log nu ind på din tv-boks ved at gå ind i appen Google Play. 
  • Indtast din nye Google-konto og dit kodeord i Google Play. 
  • Du er nu logget ind med din Google-konto. 

Forstå din fjernbetjening 

Power: Tænd/sluk tv.

Favoritter:  Tilføj film, serier eller programmer til favoritlisten. 

Tekst-tv: Se tekst-tv 

Sidste kanal: Skift tilbage til den sidste tv-kanal, du så. 

Stofa: Tryk for at komme tilbage til forsiden med menupunkterne. 

Guide: Kom til tv-guide. 

App: Se en oversigt over alle dine apps og få adgang til Google Play. 

Info: Få vist informationer om det valgte program. 

Optag: Brug funktionen til at optage programmer. Find det ønskede program i tv-guiden eller på den kanal du ser og tryk “optag”. 

Google: Søg på tværs af programmer, apps og tjenester på én gang eller få Google til at svare på dine spørgsmål. 

Det kræver, at de respektive apps har åbnet op for muligheden for søgning gennem Google-knappen  

Lydstyrke:  Skru op og ned for lyden. 

StartForfra: Start det program du ser forfra. 

Pause, spol frem og spol tilbage: Bruges til at pause og spole i dine programmer. 

Strømbesparende tilstand

Ønsker du at sætte tv-boksen i strømbesparende tilstand, skal du være opmærksom på, at det påvirker, hvor hurtigt tv-boksen starter, når du tænder den med fjernbetjeningen.  

Sådan gør du:  

Under ”Standby” i menupunktet ”Indstillinger” kan du vælge mellem to standbyindstillinger: 

  • Normal - Næsten normalt energiforbrug og hurtig opstart 
  • Meget lav - Meget lavt energiforbrug og langsom opstart (opstartstiden svarer til, at tv-boksen har været slukket) 

Du kan også indstille, hvornår tv-boksen skal gå i standby, så den strømbesparende tilstand kan begynde. 

Standby-tiden kan ændres i intervallet “30 minutter” til “Aldrig”. Tv-boksen er forudindstillet til 1 time. 

Verificering af indstillinger 

Når din opsætning er afsluttet, vil tv-boksen verificere dine indstillinger og dit signal. Hvis der sker en fejl i verificeringen, skal du følge punkterne her: 

Boksen er ikke forbundet til et netværk 

  • Sørg for, at netværkskablet er korrekt sat i, eller at tv-boksen er tilsluttet dit wifi.
  • Undersøg om andre enheder, der er forbundet til modemmet, kan komme på internettet.
  • Genstart dit modem.
  • Hvis ovenstående ikke virker, skal du kontakte os.

Boksen blev ikke genkendt af Norlys  

Hvis boksen ikke bliver verificeret korrekt, skal du kontakte os 

Se tv, når det passer dig

Brug StartForfra-knappen på din fjernbetjening til at starte et program på en tv-kanal forfra. Du kan også vælge at pause eller spole tilbage. I arkivet og tv-guiden kan du gå op til syv dage tilbage og se de fleste programmer forfra.

Sådan gør du:

  1. Find det ønskede program i tv-guiden eller vælg det program, du ser.
  2. Tryk på “Start Forfra”, hvis programmet stadig er i gang på kanalen. Tryk “Afspil”, hvis du har fundet programmet i vores arkiv.
  3. Nu starter dit program. Du kan pause og spole tilbage med din fjernbetjening.

Du kan også finde programmerne via menupunkterne "Film", "Serie", "Børn" og "Udsendelser".

Optag og gem

Du kan optage programmerne fra næsten alle dine tv-kanaler direkte på din tv-boks.

Sådan gør du:

Tryk ”Optag” på din fjernbetjening, når du er i tv-guiden, eller når du ser det program, du vil optage. Du finder dine gemte optagelser i menuen ”Optagelser”.

Lav din egen kanalliste og favoritter

Hvis du ønsker, at dine kanaler skal være i en bestemt rækkefølge, skal du gøre følgende:

  1. Vælg menupunktet 'Indstillinger' på forsiden.
  2. Vælg 'Kanallister'.
  3. Vælg en kanalliste.
  4. For at flytte rundt på rækkefølgen på kanalerne skal du stå på kanalen og holde ok inde, til der kommer tre vandrette streger på kanalen. Nu kan du flytte kanalen op eller ned.
  5. Tryk ok for at låse den til placeringen.

Med favorit-knappen kan du markere dine favoritprogrammer, så du nemt kan finde dem igen.

  1. Vælg programmet i arkiverne.
  2. Tryk på favorit-knappen på din fjernbetjening.
  3. Nu er dit program gemt som favorit. Du finder det i menupunktet ”Mine favoritter”.

Få nem adgang til tv-kanaler fra Google

Alle dine tv-kanaler fra Norlys er i din tv-guide. Men du kan også tilføje tv-kanaler fra apps - fx Google Play Film. Så har du al din underholdning ét sted og kan skifte mellem tv-kanaler fra Norlys og fra apps i din tv-guide.

Sådan gør du:

  1. Vælg ”Indstillinger”.
  2. Vælg ”Kanaler fra apps”. Her kan du se de tv-kanaler, du kan tilføje ud fra de apps, du har hentet i Play Store.
  3. Tilføj og fjern tv-kanaler ved at klikke ”OK” på dem.

Få adgang til dine apps direkte fra din tv-boks

Du har mulighed for at installere apps direkte fra Google Play på din Tv-boks, når du har en Google-konto. Du kan fx installere TV 2 Play, HBO Max, YouTube, Viaplay og mange flere.

Sådan gør du:

  1. Gå ind i Google Play, der ligger som en selvstændig app under menupunktet ”Apps og spil”.
  2. Søg på den app, du ønsker at installere.
  3. Indtast din Google-konto og kodeord i Google Play, hvis det ikke allerede er gjort.
  4. Tryk ”Installer” og følg guiden.

Brug tv-boksens indbyggede Chromecast

Din tv-boks har en indbygget Chromecast. Du behøver altså ikke købe en Chromecast for at caste indhold fra tablet, telefon og computer op på dit tv.

Sådan gør du:

Vælg "Cast"-funktionen, næste gang du ser tv på din tablet, telefon og computer.

Hov – der er noget, der driller

 

Hvis du oplever problemer med din tv-boks, kan du ofte løse problemet selv. Følg trinene herunder og kom de hyppigste årsager til problemer til livs.

Tjek driftsstatus 

Find information om nedbrud og servicearbejde her

Tjek kabler og ledninger

Tjek om alle kabler og ledninger er forbundet korrekt. Se, hvordan du opsætter din tv-boks her. 

Ryd cache og data

Har du f.eks. problemer med at starte din optagelse eller er din kanalliste forsvundet, kan du løse problemet midlertidigt ved at rydde din cache og data. 

Sådan gør du

For at rydde cache går du ind under menupunktet ’Indstillinger’, vælg ’System, vælg ’Apps’, vælg ’Norlys Play-app’ og dernæst: ”Ryd cache”. 

Dernæst skal du rydde data. Det gør du ved at gå ind under menupunktet ’Indstillinger’, vælg ’System’, vælg ’Apps’, vælg ’Norlys Play-app’ og dernæst: ’Ryd data’. Tv-boksen vil starte på ny og du vil nu kunne se din optagelse. 

Genstart din tv-boks

Har du problemer med din tv-boks hjælper det ofte at genstarte udstyret. 

Sådan gør du 

Sluk tv-boksen og tag strømmen fra – vent – sæt strøm til og tænd igen.  

Nulstil tv-boksen

Hvis du forsat oplever problemer, efter du har genstartet din tv-boks, kan du prøve at nulstille boksen. 

Sådan gør du

Hold powerknappen på tv-boksen nede i 15 sekunder. Bemærk at strømtilslutning ikke må fjernes under nulstilling – boksen vil gå i stykker hvis dette sker. Bemærk også at alt Google materiale slettes ved at nulstille boksen. 

Ofte stillede spørgsmål

 

Find hjælp ved at læs svarene svarerne på ofte stillede spørgsmål. 

Hvad gør jeg ved fejlbesked: Tv-boksen befinder sig uden for EU?

Når fejlbeskeden om at ’Tv-boksen befinder sig udenfor EU’ kommer, skal du trykke ’OK’. Når du så prøver at afspille det valgte indhold, vil der komme en dialog boks op, som spørger, om man ønsker at gøre denne tv-boks til den primære – ved at trykke ’OK’ til denne har du gjort boksen til den primære boks, og du kan nu afspille det indhold, som du vil.  

Hvad gør jeg ved fejlbesked: Du kan ikke bruge tv-boksen flere steder samtidigt?

Når du får fejlbeskeden om, at du ikke kan bruge tv-boksen flere steder samtidig, skal du trykke ’OK’ – herefter bliver du sendt direkte over på Norlys-kanalen. Når du så prøver at skifte kanal eller se noget andet indhold, vil der komme en dialog boks, som spørger, om man ønsker at gøre denne tv-boks til den primære – ved at trykke ’OK’ til denne har du gjort boksen til den primære boks, og du kan nu afspille det indhold, som du vil. 

Jeg kan ikke starte min optagelse

Du kan løse problemet midlertidigt ved at cleare cache og rydde data. For at rydde cache går du ind under menupunktet ’Indstillinger’, vælg ’System, vælg ’Apps’, vælg ’Norlys Play- app’ og dernæst: ”Ryd cache”. 

Dernæst skal du rydde data. Det gør du ved at gå ind under menupunktet ’Indstillinger’, vælg ’System’, vælg ’Apps’, vælg ’Norlys Play-app’ og dernæst: ’Ryd data’. Tv-boksen vil starte på ny og du vil nu kunne se din optagelse.  

Min tv-guide er tom

1. Gå ind i Tv Guiden via menupunktet på tv-boksen og ikke via ’Guide’ knap på fjernbetjeningen
Problemet kan i øjeblikket opleves når du trykker ind på Tv Guiden via ’Guide’ knappen på fjernbetjeningen. Prøv i stedet at gå ind i Tv Guiden via menupunktet på forsiden på Tv-boksen

2. Back og tilbage til Tv Guiden
Tryk ’Back’ på fjernbetjeningen eller gå ud af Tv Guiden – gå derefter ind i Tv Guiden igen

3. Ryd data
Du kan løse problemet midlertidigt ved at rydde data. Det gør du ved at gå ind under menupunktet ’Indstillinger’, vælg ’System’, vælg ’Apps’, vælg ’Norlys Play’ og dernæst: ’Ryd data’

Jeg kan ikke afspille en kanal på Live Tv

1. Gå ind i Tv Guiden via menupunktet på tv-boksen og ikke via ’Guide’ knap på fjernbetjeningen
Problemet kan i øjeblikket opleves når du trykker ind på Tv Guiden via ’Guide’ knappen på fjernbetjeningen. Prøv i stedet at gå ind i TV Guiden via menupunktet på forsiden på Tv-boksen

2. Ryd data
Du kan løse problemet midlertidigt ved at rydde data. Det gør du ved at gå ind under menupunktet ’Indstillinger’, vælg ’System’, vælg ’Apps, vælg ’Norlys Play’ og dernæst: ’Ryd data’

Min kanalliste er forsvundet

Du kan løse problemet midlertidigt ved at rydde data. Det gør du ved at gå ind under menupunktet ’Indstillinger’, vælg ’System’, vælg ’Apps’, vælg 'Norlys Play’ og dernæst: ’Ryd data’.  

Tv-boksen vil starte på ny og du vil nu kunne se din kanalliste. 

Fjernbetjening virker ikke 

Hvis din fjernbetjening ikke virker eller er langsom, kan du prøve at parre din fjernbetjening med tv-boksen igen via Bluetooth. 

Tryk på ”OK” og ”0” på samme tid og hold dem nede, indtil fjernbetjeningens diode begynder at blinke rødt. Vent minimum 3 sekunder og tryk igen på ”OK” 

Du kan også tjekke om det er tid til nye batterier i fjernbetjeningen.  

Jeg kan ikke forbinde tv-boksen med mit wifi

Oplever du problemer med at forbinde din tv-boks med dit wifi, skal du sikre, at: 

  • din tv-boks er inden for rækkevidde af dit wifi
  • du indtaster den rigtige wifi-kode
  • dine andre enheder kan forbindes til dit wifi

Jeg kan ikke forbinde tv-boksen til min Android-enhed

Hvis du oplever problemer med at forbinde din tv-boks med en Android-enhed, skal du sikre, at sproget på din Android-enhed og din tv-boks er det samme. Virker det stadig ikke? Brug i stedet manuel opsætning. 

Loading...