Kom godt i gang med tv via antenne og kabel
Her finder du gode råd og svar på ofte stillede spørgsmål til, hvordan du kommer godt i gang med at se tv via antenne og kabel.
5 gode råd til et bedre tv-signal
Der kan være flere årsager til, at dit tv-signal driller. Oplever du, at billedet på dit tv pixelerer (små firkanter i billedet) eller falder helt ud, kan det skyldes, at der er fejl i modtagelsen af signalet.
Heldigvis kan du nemt selv gøre noget for at få signalet tilbage. Du skal blot følgende vores 5 råd, som du finder herunder.
Tjek din signalkvalitet
Din signalkvalitet skal være 70 % eller derover for at undgå pixelering eller signaludfald. Hvis din signalkvalitet ligger lavere end 70 %, skyldes det i næsten alle tilfælde fejl i din installation.
Tjek din signalstyrke
Hvis du skal have flere tv tilsluttet, er det vigtigt, at du modtager et tilstrækkeligt stærkt signal. Ligesom signalkvaliteten skal signalstyrken ligge over 70 %.
Hvis din signalstyrke er for lav, kan der monteres en forstærker, der øger styrken.
Få styr på kablerne
Ofte skyldes det dårlige signal, at kabler, stik eller samlinger er nedslidte. Signalet kan også i sjældne tilfælde påvirkes af mobilt bredbånd. Det kan du afhjælpe ved at opdatere antennekabler, antennestik eller antenneforstærkere med nyere modeller – i langt de fleste tilfælde vil det løse problemet.
Fjern forstyrrelser
Tv-signaler kan blive forstyrret af andre elektriske signaler. Det betyder, at antennekabler, stik og samlinger skal være skærmede, så andre signaler ikke kan komme ind og ødelægge billedet - det er oftest her, fejlen ligger, når signalkvaliteten er for lav. Kabler og stik holdes tætte ved hjælp af en skærm af metal, som dækker hele forbindelsen fra start til slut.
Tjek antennens opsætning
Det kan være, at din antenne ikke peger i den rigtige retning. På dækningskortet kan du se, i hvilken retning antenne skal pege på netop din adresse. Vi anbefaler altid at kontakte en autoriseret antenneinstallatør i forbindelse med tilretning af antennen.
Intet billede på TV 2
Tjek to ting:
- At dit tv-kort sidder rigtigt i tv-modulet (se trin 3).
- At dit tv-modul vender rigtigt, og at tv-modulet er skubbet helt ind i tv’et (se trin 4).
Har du sort skærm?
Prøv følgende:
- Vælg kanalplads nr. 2 på dit tv (TV 2).
- Tjek din signalstyrke og kvalitet i menuen. Slå op i manualen, der fulgte med dit tv, hvis du ikke kan finde det, du søger, i menuen.
- Er din signalstyrke og kvalitet under 70, så tjek om antennekablet er sat ordentligt i.
Kan dit udstyr ikke modtage tv-signalet via antenne?
Hvis du ser dine tv-kanaler på traditionel vis via en antenne, skal du bruge en antenne, der passer til din bolig. Det kan være en antenne på taget eller en lille smartantenne til vindueskarmen, hvis du bor i lejlighed.
Dit tv skal være med DVB-T2-teknologi, hvilket som tommelfingerregel er indbygget i tv fra 2012 og frem. Har du et ældre tv, som ikke er på listen, skal du anskaffe et nyt tv. BEMÆRK: Du har også brug for et tv med DVB-T2, hvis du skal se DRs kanaler.
Derudover skal du bruge et tv-modul. Du får automatisk tilsendt et tv-kort, som indeholder dine tv-kanaler. Dette kort skal du indsætte i et tv-modul, så dit tv kan vise dine kanaler. Derefter indsætter du modulet i dit tv.
Kanalsøgning på nyere tv
Vi har skitseret, hvordan man foretager en kanalsøgning på de meste solgte tv. Vi fortæller dig trin for trin, hvordan du skal gøre, og viser dig skærmbillederne.
Hvis dit tv ikke er med på nedenstående liste, kan du se, hvordan kanalsøgningen skal foretages lige netop på dit tv i din tv-manual. Er du stadig i tvivl, bør du kontakte din tv-leverandør eller forsøge at finde mere hjælp på producentens hjemmeside.
BEMÆRK: Hvis du stadig oplever problemer efter en kanalsøgning, kan det hjælpe at nulstille/gendanne fabriksindstillinger på udstyret.
Kanalsøgning på Smartbox
Sådan laver du en kanalsøgning på Smartbox:
- Tryk på Menu
- Vælg Indstillinger
- Vælg Kanaler
- Vælg Automatisk kanalsøgning
- Tryk Søg (følg anvisninger og afvent)
Har du et tv-modul?
Har du et tv-modul, kan du forsøge at slukke for dit tv, tage tv-modulet ud og sikre dig, at dit tv-kort (programkort) er korrekt indsat i tv-modulet. Tænd herefter for dit tv og indsæt tv-modulet i tv'et.
Når du har sikret dig, at dit tv-kort og tv-modul er korrekt indsat, skal du tænde dit tv, skifte til TV 2 og vente i op til 60 minutter med tv'et tændt. Du vil nu kunne se tv igen.
Hvis du stadig ikke kan se tv:
- Stil dit tv på TV 2
- Tjek din signalstyrke og kvalitet. Er din signalstyrke og/eller signalkvalitet under 70, så tjek om antennestik og kabel sidder korrekt i begge.
Hvis det ikke virker, er du velkommen til at ringe til os, så vi kan gennemgå din installation.
Har du en tv-boks med tv-kort?
Har du en tv-boks, skal du slukke for både dit tv og din tv-boks og tage dit tv-kort (programkort) ud. Herefter skal du indsætte tv-kortet igen. Vær opmærksom på, at tv-kortet kan indsættes på forskellige måder, hvilket afhænger af mærket på din tv-boks.
Når du har sikret dig, at dit tv-kort er korrekt indsat i tv-boksen, skal du tænde dit tv og derefter din tv-boks, skifte til TV 2 og vente i op til 60 minutter med tv'et tændt. Du vil nu kunne se tv igen.
Hvis du stadig ikke kan se tv:
- Stil dit tv på TV 2
- Tjek din signalstyrke og signalkvalitet. Er din signalstyrke og/eller -kvalitet under 70, så tjek om antennestik og kabel sidder korrekt i begge ender
Hvis det ikke virker, er du velkommen til at ringe til os, så vi kan gennemgå din installation.
Vil du vide mere om dækning, kanalplacering og frekvenser?
Vi har samlet alt teknisk information til dig, der gerne vil vide mere om, hvor du kan få tv fra Norlys, hvor dine tv-kanaler er placeret, eller hvilken frekvens vi sender på.
Dækningskort
Norlys dækker mellem 99,2 og 99,5 procent af landet. Med det interaktive dækningskort kan du med det samme få at vide, hvor god dækningen er, hvor du bor - indendørs såvel som udendørs - samt hvor nærmeste tv-sender er placeret.
Prøv dækningskortetSendemaster og frekvenser
Har du brug for information om sendemaster og frekvenser, så kan du finde det her.
Hent oversigtenFejlkoder på dit tv
Hvis du oplever problemer med at se dine tv-kanaler og får en fejlkode på skærmen, kan du ofte selv løse problemet. De første 3 cifre angiver hvilken type udstyr du har, og de 3 sidste angiver selve fejlkoden - du skal derfor kun fokusere på de sidste 3 cifre. Bemærk, at fejlkoden på skærmen nogle gange nævner ”Boxer” og ”Boxer.dk” – det har ingen betydning.
Fejlkode XXX 001 - Der er ikke registreret noget tv-kort (programkort) i dit udstyr
Hvis du ikke er Norlys-kunde, kan du bestille et abonnement her på siden. Hvis du derimod allerede er kunde hos Norlys, skal du indsætte dit tv-kort, som du modtog, da du blev kunde. Hvis du stadig får fejlen, efter at du har indsat kortet, bedes du kontakte Teknisk Support.
Fejlkode XXX 002 - Tv-kortet (programkort) er ikke indsat korrekt
Du har muligvis vendt dit tv-kort (programkort) forkert.
Hvis du har en boks, kan der være forskellige retninger, som kortet kan vende. Som regel skal kortet altid indsættes i boksen med chippen først, men det kan variere, om chippen skal vende opad eller nedad. Prøv de forskellige muligheder, men husk at lade kortet side i mindst 30 sek., inden du tager det ud for at prøve en anden retning. Hvis ingen af retningerne virker, kan du prøve de resterende to muligheder, hvor kortet indsættes i boksen med chippen sidst.
Hvis du har et tv-modul, skal kortet indsættes med chippen først. Chippen skal vende mod den tykkeste del af modulet. Når du indsætter tv-modulet i dit tv, får du som regel en meddelelse, når modtageren har fundet modulet. Hvis det ikke sker, kan du prøve at vende modulet.
Fejlkode XXX 003 - Der er ikke registreret et tv-kort (programkort) i dit udstyr
Du får denne fejlkode, hvis du har taget dit tv-kort (programkort) ud, mens tv'et står på en betalingskanal. Indsæt kortet igen for at se kanalen.
Fejlkode XXX 004 - Du har ikke adgang til denne kanal
Du får denne meddelelse, fordi du mangler rettigheder på dit tv-kort (programkort) for at se denne kanal.
Hvis du ikke har haft din modtagerboks tændt i mindst en time i løbet af den sidste uge, er det muligt, at dit kort skal opdateres. Vi sender løbende nye koder ud, og dit modtagerudstyr skal være tændt for at modtage disse koder.
Hvis du stadig får fejlen, efter at din modtagerboks har været tændt i mindst en time, bedes du kontakte Teknisk Support.
Fejlkode XXX 005 - Denne kanal er ikke med i dit tv-abonnement
Du får denne meddelelse, fordi kanalen ikke er del af dit tv-abonnement. Hvis du ønsker at kunne se kanalen, har du mulighed for at skifte til en anden tv-pakke, der indeholder kanalen, eller du kan tilvælge/tilkøbe kanalen, hvis du har Vælg Frit eller Vælg 8.
Fejlkode XXX 006 - Der er ikke registreret noget tv-kort (programkort) i dit udstyr
Du får denne fejlkode, hvis du har taget dit tv-kort (programkort) ud, mens tv'et står på en betalingskanal. Indsæt kortet igen for at se kanalen.
Fejlkode XXX 007 - Du har indsat et tv-kort (programkort) fra en anden udbyder end Norlys
Der er problemer med at læse dit tv-kort (programkort). Kontroller om du har indsat et kort fra Norlys. Hvis du har det rette kort, skal du sikre dig, at det er indsat korrekt.
Fejlkode XXX 008 - Der er opstået en fejl i dit tv-modul
Der er opstået en krypteringsfejl. Kontakt venligst Teknisk Support.
Fejlkode XXX 009 - Du har indsat et tv-kort (programkort) fra en anden udbyder end Norlys
Der er problemer med at læse dit tv-kort (programkort). Kontroller om du har indsat et kort fra Norlys. Hvis du har det rigtige kort, skal du sikre dig, at det er indsat korrekt.
Fejlkode XXX 010 - Denne kanal er ikke med i dit tv-abonnement
Du får denne meddelelse, fordi kanalen ikke er del af dit tv-abonnement. Hvis du ønsker at kunne se kanalen, har du mulighed for at skifte til en anden tv-pakke, der indeholder kanalen, eller du kan tilvælge/tilkøbe kanalen, hvis du har Vælg Frit eller Vælg 8.
Fejlkode XXX 011 - Dit tv-kort (programkort) er ved at blive opdateret
Du får denne meddelelse, fordi vi er i gang med at opdatere dit tv-kort (programkort). Hvis du efter en time stadig ikke kan se dine tv-kanaler, bedes du kontakte Teknisk Support.
Fejlkode XXX 012 - Der er ikke registreret et tv-kort (programkort) i dit udstyr
Du skal bruge et tv-kort (programkort) fra Norlys for at se denne kanal.
Hvis du ikke er Norlys-kunde, kan du bestille et abonnement her på siden. Hvis du derimod allerede er Norlys-kunde, skal du indsætte dit tv-kort, som du modtog, da du blev kunde.
Hvis du stadig får fejlen, efter at du har indsat kortet, bedes du kontakte Teknisk Support.
Fejlkode XXX 013 - Du har indsat et tv-kort (programkort) fra en anden udbyder end Norlys
Der er opstået en krypteringsfejl. Kontakt venligst Teknisk Support.
Fejlkode XXX 016 - Der er opstået en fejl på dit tv-kort (programkort)
Hukommelsen på dit tv-kort (programkort) er fuld. Kontakt venligst Teknisk Support.
Fejlkode XXX 019 - Tv-kortet (programkort) er låst
Dit tv-kort (programkort) er låst. Dette sker, hvis du enten har opsagt dit abonnement, eller hvis der ikke er registreret betaling af abonnementet.
Tv-kortet bliver aktiveret inden for tre dage efter registreret betaling. Hvis kortet stadig er låst, bedes du kontakte Teknisk Support.