El og gasKundeservice
70 15 16 70
Internet og tvKundeservice
70 33 20 33
Hovednummer
70 11 50 00
Annuller


Support

Via fibernet

Mit internet virker ikke

 

Kaon 3420

Icotea i4850

Tjek om din adresse er ramt af nedbrud

Har du mistet internetforbindelsen? Så er det en god idé at starte med at tjekke, om din adresse er ramt af nedbrud. Det kan nemlig være forklaringen på, at du pludselig har mistet internetforbindelsen. Du finder information om nedbrud og servicearbejde her.

Tjek om din adresse er ramt af nedbrud

Har du mistet internetforbindelsen? Så er det en god idé at starte med at tjekke, om din adresse er ramt af nedbrud. Det kan nemlig være forklaringen på, at du pludselig har mistet internetforbindelsen. Du finder information om nedbrud og servicearbejde her.

Genstart din router

Du har sikkert hørt det før, og måske har du allerede prøvet det, men ofte er det nok at genstarte din router for at få internetforbindelsen tilbage. Sådan genstarter du:

  1. Find ON/OFF-knappen på bagsiden af din router og sluk routeren.
  2. Vent herefter 30 sekunder, og tænd derefter for routeren igen.
  3. Der kan gå op til 20 minutter, før der igen bør være internetforbindelse

Genstart din router

Du har sikkert hørt det før, og måske har du allerede prøvet det, men ofte er det nok at genstarte din router for at få internetforbindelsen tilbage. Sådan genstarter du:

  1. Find ON/OFF-knappen på bagsiden af din router og sluk routeren.
  2. Vent herefter 30 sekunder, og tænd derefter for routeren igen.
  3. Der kan gå op til 20 minutter, før der igen bør være internetforbindelse

Tjek om der er lys i de rigtige lamper

Hjalp det ikke at genstarte din router? Tjek om din router fungerer, som den skal, ved at se om der er lys i de rigtige knapper på routeren. Der skal være konstant lys i top af knapperne:

  1. Power
  2. Internet


Er du på wifi, skal der også være lys i wifi-lampen på routeren.

Tjek om der er lys i de rigtige lamper

Hjalp det ikke at genstarte din router? Tjek om din router fungerer, som den skal, ved at se om der er lys i de rigtige knapper på routeren. Der skal være konstant lys i WAN-symbolet, så der er forbindelse til internettet.

Er du på wifi, skal der også være lys i wifi-lampen på routeren.

Nulstil din router

Hvis det stadig ikke er lykkedes dig at få forbindelsen tilbage, kan du prøve at nulstille din router. Husk, at routeren skal være tændt for at kunne nulstille den korrekt. Når du nulstiller routeren, skal du være opmærksom på, at den går tilbage til fabriksindstillinger. Dvs. at netværksnavn og kode også resettes til de informationer, der står på din router.

Sådan nulstiller du din router:

  1. Find reset-knappen på bagsiden af routeren. Knappen hedder ’Factory Reset’.
  2. Brug en spids genstand som f.eks. enden af en clips til at trykke knappen ind med i 15 sekunder.
  3. Din router går nu i gang med at genstarte. Bemærk, der kan gå op til 30 minutter, før routeren er nulstillet og klar til brug igen

Nulstil din router

Hvis det stadig ikke er lykkedes dig at få forbindelsen tilbage, kan du prøve at nulstille din router. Husk, at routeren skal være tændt for at kunne nulstille den korrekt. Når du nulstiller routeren, skal du være opmærksom på, at den går tilbage til fabriksindstillinger. Dvs. at netværksnavn og kode også resettes til de informationer, der står på din router.

Sådan nulstiller du din router:

  1. Find reset-knappen på bagsiden af routeren. Knappen hedder ’Factory Reset’.
  2. Brug en spids genstand som f.eks. enden af en clips til at trykke knappen ind med i 15 sekunder.
  3. Din router går nu i gang med at genstarte. Bemærk, der kan gå op til 30 minutter, før routeren er nulstillet og klar til brug igen
 

Nulstil din fiberboks

Hvis du forsat står uden internet, kan nulstillingen af din fiberboks være løsningen. 

 

Har du stadig ingen internetforbindelse?

Kan du stadig ikke komme på internettet, så kontakt vores Kundeservice, så hjælper vi dig.

Mit internet er ustabilt

BEMÆRK: Denne guide kan kun benyttes, hvis du bruger wifi via din router.

Placering af din router
De trådløse signaler til din router kan påvirkes alt efter, hvor du har placeret routeren. Det er bedst at placere din router højt og så centralt som muligt i din bolig, så den kan sende og modtage signaler så uhindret som muligt for at være mest effektiv. Placer ikke din router inde i et skab, op ad en massiv væg, f.eks. en betonvæg, eller i kælderen/på loftet, da signalet kan have svært ved at sende igennem vægge og isolering. 

Brug dit netværkskabel
Du får altid den bedste og mest stabile internetforbindelse, hvis du har tilsluttet din computer med et netværkskabel i stedet for at bruge en wifi-forbindelse.

Flyt andet trådløst udstyr væk fra din router
Hvis du ikke har mulighed for at benytte netværkskablet i din computer, så kan det afhjælpe at flytte andet elektronisk udstyr væk fra din router, så det ikke forringer din trådløse wifi-forbindelse. Udstyr, der kan forstyrre signalet, kan f.eks. være trådløse telefoner, musikanlæg, babyalarmer eller mikroovne. Har du mange ledninger og forlængerledninger liggende samme sted, som du har placeret din router, kan dette også have en indvirkning på din wifi-forbindelse.

Brug en anden GHz frekvens
Din router understøtter både 2.4 og 5 GHz frekvenserne, og routeren styrer som standard selv hvilken frekvens, der passer til dit udstyr som f.eks. din PC. 5 GHz frekvensen er hurtig ved korte afstande til udstyret, og der er som regel færre brugere på denne frekvens, derfor bør 5 GHz frekvensen oftest være det rigtige valg.

Er dit udstyr allerede indstillet til 5 GHz frekvensen, og oplever du alligevel en ustabil forbindelse f.eks. på din mobil, så prøv at logge på 2.4 GHz i stedet, og se om det forbedrer din wifi-hastighed. 2.4 GHz har en længere rækkevidde, men sender dog med lidt lavere hastighed. BEMÆRK: For at kunne gøre dette, kræver det, at du har forskellige logins til 2.4 GHz og 5 GHz.

Herunder er en guide til hvordan du laver forskellige navne og koder til frekvenserne:

Kaon 3420

Icotea i4850

  1. Åben en browser på din PC som er koblet på netværket
  2. Skriv ’192.168.1.1’ i adressefeltet og tryk ’Enter’
  3. Log ind med følgende information:
    Brugernavn: admin
    Adgangskode: Findes på Norlys-routeren som ”Admin password”
  4. Herefter klikker du på ”WiFi aktiv”
  5. Klik på ”WiFi modem…” ud for 2,4GHz netværket
  6. Ved ”Netværksnavn (SSID)” kan du skrive et selvvalgt netværksnavn
  7. Ved ”Sikkerhedsnøgle” kan du skrive en selvvalgt kode
  8. Klik ”Gem”
  9. Klik nu på ”WiFi modem…” ud for 5GHz netværket 
  10. Ved ”Netværksnavn (SSID)” skriv samme navn som ved 2,4GHz
  11. Ved ”Sikkerhedsnøgle” skriv samme kode som 2,4GHz
  12. Klik ”Gem”
  1. Log ind i routeren ved at skrive http://192.168.0.1 i adressefeltet i din browser for at komme til loginskærmen. OBS: Du skal være forbundet til routeren enten via wi-fi eller kabel i den aktive port for at kunne ændre navn og kode.
  2. Log ind med følgende information:
    Username: admin
    Password: admin
  3. Under menupunktet ’Settings’ vil der fremgå to linjer med wi-fi: 802.11b/g/n er 2.4Ghz-forbindelsen, og 802.11ac er 5Ghz-forbindelsen.
  4. Klik på den linje, hvor navnet ønskes ændret.
  5. Skift navnet til det ønskede (det kunne f.eks. være, at man ønsker at ændre 5Ghz-forbindelsen fra FTTH_XX1153 til FTTH_XX1153_5GHz). Password kan man med fordel lade være det samme på begge netværk.
  6. Når de ønskede ændringer er foretaget, skal der gemmes ved at trykke på knappen ’Save’ nede i bunden og herefter trykke på knappen ’Apply’ og lukke ned for browseren med administrationssiden.
  7. Nu kan der logges på de nye netværk, som nu er opdelt med nye SSID-navne.

Jeg får ikke den lovede hastighed

Har du målt din hastighed via wifi eller kablet forbindelse
Du får altid den bedste og mest stabile internetforbindelse, hvis du har tilsluttet din computer med et netværkskabel i stedet for at bruge en wifi-forbindelse, da du dermed ikke skal dele netværkskapaciteten med andet elektronisk udstyr på samme måde, som du skal med den begrænsede trådløse netværkskapacitet.

BEMÆRK: Den hastighed, der står opgivet i dit 'Tillæg til ordrebekræftelsen', er den, du kan trække via en kablet internetforbindelse. Da det er meget individuelt, hvor god en wifi-forbindelse man kan få i sin bolig, kan vi ikke garantere dig, at du kan trække den lovede hastighed via din wifi-forbindelse.  

Har du prøvet at genstarte din router?
Er din computer allerede tilsluttet en kablet internetforbindelse, så prøv at genstarte din router og se om det afhjælper problemet. Sådan genstarter du din router:

1) Find ON/OFF-knappen på bagsiden af din router, sluk routeren.
2) Vent herefter 30 sekunder, og tænd derefter for routeren igen.
3) Der kan gå op til 20 minutter før der igen bør være internetforbindelse

Få hjælp af vores Kundeservice
Trækker du fortsat ikke den hastighed, som du er blevet lovet, så kontakt vores Kundeservice, så hjælper vi dig med at fejlsøge på din forbindelse og booke et teknikerbesøg, hvis det er nødvendigt.

Forskellige logins på 2.4 GHz og 5 GHz

BEMÆRK: Denne guide kan kun benyttes, hvis du bruger wifi via din router.

Nedenfor kan du se, hvordan man ændrer kode for både 2.4 GHz og 5 GHz. Ønsker du at kunne logge på dem individuelt, skal du give dem to forskellige navne og koder.

Kaon 3420

Icotea i4850

  1. Åben en browser på din PC som er koblet på netværket
  2. Skriv ’192.168.1.1’ i adressefeltet og tryk ’Enter’
  3. Log ind med følgende information:
    Brugernavn: admin
    Adgangskode: Findes på Norlys-routeren som ”Admin password”
  4. Herefter klikker du på ”WiFi aktiv”
  5. Klik på ”WiFi modem…” ud for 2,4GHz netværket
  6. Ved ”Netværksnavn (SSID)” kan du skrive et selvvalgt netværksnavn
  7. Ved ”Sikkerhedsnøgle” kan du skrive en selvvalgt kode
  8. Klik ”Gem”
  9. Klik nu på ”WiFi modem…” ud for 5GHz netværket 
  10. Ved ”Netværksnavn (SSID)” skriv samme navn som ved 2,4GHz
  11. Ved ”Sikkerhedsnøgle” skriv samme kode som 2,4GHz
  12. Klik ”Gem”
  1. Log ind i routeren ved at skrive http://192.168.0.1 i adressefeltet i din browser for at komme til loginskærmen. OBS: Du skal være forbundet til routeren enten via wi-fi eller kabel i den aktive port for at kunne ændre navn og kode.
  2. Log ind med følgende information:
    Username: admin
    Password: admin
  3. Under menupunktet ’Settings’ vil der fremgå to linjer med wi-fi: 802.11b/g/n er 2.4Ghz-forbindelsen, og 802.11ac er 5Ghz-forbindelsen.
  4. Klik på den linje, hvor navnet ønskes ændret.
  5. Skift navnet til det ønskede (det kunne f.eks. være, at man ønsker at ændre 5Ghz-forbindelsen fra FTTH_XX1153 til FTTH_XX1153_5GHz). Password kan man med fordel lade være det samme på begge netværk.
  6. Når de ønskede ændringer er foretaget, skal der gemmes ved at trykke på knappen ’Save’ nede i bunden og herefter trykke på knappen ’Apply’ og lukke ned for browseren med administrationssiden.
  7. Nu kan der logges på de nye netværk, som nu er opdelt med nye SSID-navne.

Hvornår sender I en tekniker ud?

Der kan være flere årsager til, at du kan få brug for et teknikerbesøg, f.eks. hvis du har manglende eller ustabil internetforbindelse. Inden vi booker et teknikerbesøg til dig, vil vores supportere altid forsøge at hjælpe dig først. Ofte kan dine problemer nemlig løses ved at genstarte din router eller foretage små justeringer i opsætningen af routeren.  

Konkluderer vores supportere, at de ikke kan løse problemet, så bestiller vi en fejlretningstekniker til dig.   

Hvornår kommer teknikeren?
Teknikeren vil ringe til dig på installationsdagen inden for det aftalte tidsrum, og 30 minutter før han går i gang med opgaven. BEMÆRK: Teknikeren skal blot nå at ankomme inden for det aftalte tidsrum. Det kan ikke garanteres, at teknikeren også er færdig med opgaven inden for det aftalte tidsrum.

Skal jeg være hjemme på adressen?
Det er nødvendigt, at du er hjemme på adressen på det aftalte tidspunkt, eller at du kan komme hjem inden for 30 minutter, når teknikeren ringer, da han ellers ikke kan gennemføre installationen af din internetforbindelse.

Nogle gange har teknikeren behov for at skulle træffe et valg i fællesskab med dig omkring den løsning, der skal laves. Det kan f.eks. være en beslutning om at bore et nyt hul i en væg. Derfor skal der altid være én person i huset, der er i stand til at træffe denne beslutning med teknikeren.

VIGTIGT! Er du ikke hjemme, når teknikeren kommer
Er du ikke hjemme på adressen, når teknikeren ankommer og dermed må gå forgæves, vil du blive opkrævet et gebyr for ’Forgæves Teknikerbesøg’. Du finder prisen på gebyret via prislisten her.

Skal jeg gøre noget klart på forhånd?
Du skal altid sikre, at teknikeren har adgang til anlæg og installationer på din adresse. Det betyder at du skal flytte ting, der kan stå og spærre for installationerne, inden teknikeren ankommer.

Er fejlen forsvundet inden teknikerbesøget?
Hvis du har fejlmeldt din internetforbindelse, er det vigtigt, at du kontakter os, hvis fejlen skulle forsvinde igen, inden teknikeren har været ude på adressen. På den måde er der en anden kunde, der kan få glæde af teknikeren i stedet for.

Har du brug for at ændre tidspunktet for teknikerbesøget?
Får du behov for at ændre tidspunktet for teknikerbesøget, er det vigtigt, at du hurtigst muligt kontakter vores Kundeservice, så vi kan finde en anden tid til dig. Du skal senest kontakte os 48 timer før det aftalte teknikerbesøg, hvis du ønsker at ændre tidspunktet. På den måde undgår du at blive opkrævet et gebyr for Forgæves Teknikerbesøg, og teknikeren kan nå at blive ombooket til en anden kunde, som også står og har brug for hjælp fra en tekniker.  Du finder prisen for ’Forgæves teknikerbesøg’ på vores prisliste her.

Hvem betaler for teknikerbesøget?
Se nedenstående eksempler:

  • Ustabilt signal
    Hvis signalet fra os er ustabilt, og dette er årsagen til, at du oplever en ustabil internetforbindelse, så er det naturligvis Norlys, der betaler regningen til teknikerbesøget.
  • Fejl på dit Norlys-udstyr
    Hvis fejlen ligger i dit Norlys-udstyr, så er det Norlys' ansvar at udbedre fejlen hurtigst muligt, og du vil ikke skulle betale for nyt udstyr.
  • Defekt fiberboks i dit hjem
    Har du en fiberboks i dit hjem med et defekt stik, så udbedrer vores samarbejdspartner fejlen, uden at du skal betale for det, såfremt at du ikke selv er skyld i at fejlen er opstået.
  • Fejl på stikledningen
    Signalet fra Norlys kommer ind i din bolig via en stikledning (en ledning der kommer udefra og ind i din bolig). Norlys' samarbejdspartner har ansvaret for signalet og installationen ind til stikket i din bolig. Derfor sørger vi for at få udbedret fejlen, uden at du skal betale noget, såfremt du ikke selv er ansvarlig for at fejlen er opstået.

Via kabelnet

Ændring af navn og kode på trådløst netværk

BEMÆRK: Denne guide kan kun benyttes, hvis du bruger wifi via din router. Har du Internet Plus, skal du benytte Nokia Wifi app’en.

Når du skal logge ind på mitwifi.dk, for at skifte dine wifi-oplysninger, skal du bruge dine login-informationer, som du finder på dit ’Tillæg til Ordrebekræftelsen’, som du har modtaget fra Norlys i forbindelse med din bestilling.

Når du er logget ind på mitwifi.dk, skal du under ’Dit Trådløse netværk’ klikke på ’Rediger’ i højre hjørne:


Nu vil du få muligheden for at ændre både netværksnavn og kode. Når du har foretaget de ønskede ændringer, klikker du på ’Gem’ og derefter på ’Bekræftet’. Routeren vil nu hurtigt genstarte, og du skal herefter logge på dit wifi igen på dine enheder med de nye informationer.'

Forskellige logins på 2.4 GHz og 5 GHz

BEMÆRK: Denne guide kan kun benyttes, hvis du bruger wifi via din router. 

Når du skal logge ind på mitwifi.dk, for at skifte dine wifi-oplysninger, skal du bruge dine logininformationer, som du finder på dit ’Tillæg til Ordrebekræftelsen’, som du har modtaget fra Norlys i forbindelse med din bestilling.

Ønsker du at have forskellige logins på 2.4 GHz og 5 GHz, skal du under ’Dit Trådløse Netværk’ klikke på ’Rediger’ derefter ’Avanceret Opsætning’. Nu har du mulighed for at ændre Netværksnavn og Netværkskode individuelt på 2.4 GHz og 5 GHz trådløst netværk. Klik herefter på ’Gem’ og derefter på ’Bekræft’.

Min router er blevet ombyttet

Har du fået ombyttet din Norlys-router, skal den aktiveres på ny via mitwifi.dk før den er klar til brug.

Følg denne guide:

  • Start med at koble den gamle Norlys-router fra dit kabel-tv-stik, samt tilhørende kabler.
  • Tilslut derefter den nye Norlys-router med den medfølgende strømforsyning samt routerkabel.
  • Forbind nu din enhed til routeren via det medfølgende netværkskabel eller log på wifi via de logininformationer, der står på siden af din Norlys-router.
  • Når du har forbindelse til netværket, skal du åbne en browser og gå ind på mitwifi.dk. Logininformationerne finder du på dit ’Tillæg til Ordrebekræftelsen’.
  • Nu skal du tage stilling til hvilket netværksnavn og kode, du ønsker at benytte på den nye router. Du har tre muligheder:

    1. Behold samme netværksnavn og kode, som du havde på den gamle Norlys-router.
    2. Benyt det nye netværksnavn og kode, som står på siden af din nye Norlys-router.
    3. Vælg dit eget netværksnavn og kode.

Når du har valgt en af ovenstående muligheder, klikker du på ’Gem’ og derefter ’Bekræft’.  

Mit internet virker ikke

Tjek om din adresse er ramt af nedbrud
Har du mistet internetforbindelsen? Så er det en god idé at starte med at tjekke, om din adresse er ramt af nedbrud. Det kan nemlig være forklaringen på, at du pludselig har mistet internetforbindelsen. Du finder information om nedbrud og servicearbejde her.

Genstart din router
Du har sikkert hørt det før, og måske har du allerede prøvet det, men ofte er det nok at genstarte din router for at få internetforbindelsen tilbage. Sådan genstarter du:

  1. Find ON/OFF-knappen på bagsiden af din router og sluk routeren.
  2. Vent herefter 30 sekunder, og tænd derefter for routeren igen.
  3. Der kan gå op til 20 minutter, før der igen bør være internetforbindelse.

Tjek om der er lys i de rigtige lamper
Hjalp det ikke at genstarte din router? Tjek om din router fungerer, som den skal, ved at se om der er lys i de rigtige knapper på routeren. Der skal være konstant lys i fire af knapperne:

  1. Power
  2. Upstream
  3. Downstream
  4. Internet

Er du på wifi, skal der også være lys i wifi-lampen på routeren. 

Mit internet er ustabilt

Placering af din router
De trådløse signaler til din router kan påvirkes alt efter, hvor du har placeret routeren. Det er bedst at placere din router højt og så centralt som muligt i din bolig, så den kan sende og modtage signaler så uhindret som muligt for at være mest effektiv. Placer ikke din router inde i et skab, op ad en massiv væg, f.eks. en betonvæg, eller i kælderen/på loftet, da signalet kan have svært ved at sende igennem vægge og isolering.

Brug dit netværkskabel
Du får altid den bedste og mest stabile internetforbindelse, hvis du har tilsluttet din computer med et netværkskabel i stedet for at bruge en wifi-forbindelse.

Flyt andet trådløst udstyr væk fra din router
Hvis du ikke har mulighed for at benytte netværkskablet i din computer, så kan det afhjælpe at flytte andet elektronisk udstyr væk fra din router, så det ikke forringer din trådløse wifi-forbindelse. Udstyr, der kan forstyrre signalet, kan f.eks. være trådløse telefoner, musikanlæg, babyalarmer eller mikroovne. Har du mange ledninger og forlængerledninger liggende samme sted, som du har placeret din router, kan dette også have en indvirkning på din wifi-forbindelse.

Brug en anden GHz frekvens
Din router understøtter både 2.4 og 5 GHz frekvenserne, og routeren styrer som standard selv hvilken frekvens, der passer til dit udstyr som f.eks. din PC. 5 GHz frekvensen er hurtig ved korte afstande til udstyret, og der er som regel færre brugere på denne frekvens, derfor bør 5 GHz frekvensen oftest være det rigtige valg.

Er dit udstyr allerede indstillet til 5 GHz frekvensen, og oplever du alligevel en ustabil forbindelse f.eks. på din mobil, så prøv at logge på 2.4 GHz i stedet, og se om det forbedrer din wifi-hastighed. 2.4 GHz har en længere rækkevidde, men sender dog med lidt lavere hastighed. BEMÆRK: For at kunne gøre dette, kræver det, at du har forskellige logins til 2.4 GHz og 5 GHz.

Herunder er en guide til hvordan du laver forskellige navne og koder til frekvenserne:

1)  Når du skal logge ind på mitwifi.dk, for at skifte dine wifi-oplysninger, skal du bruge dine logininformationer, som du finder på dit ’Tillæg til Ordrebekræftelsen’, som du har modtaget fra Norlys i forbindelse med din bestilling.

2)  Ønsker du at have forskellige logins på 2.4 GHz og 5 GHz skal du under ’Dit Trådløse Netværk’ klikke på ’Rediger’ derefter ’Avanceret Opsætning’. Nu har du mulighed for at ændre Netværksnavn og Netværkskode individuelt på 2.4 GHz og 5 GHz trådløst netværk. Klik herefter på ’Gem’ og derefter på ’Bekræft’.

Få hjælp af vores kundeservice
Var der ingen af ovenstående tips der hjalp til at gøre din internetforbindelse mere stabil, så kontakt vores Kundeservice, der kan hjælpe dig med at fejlsøge på din forbindelse og løse problemet eller booke et teknikerbesøg til dig.

Jeg får ikke den lovede hastighed

Kunder med 1000/100 Mbit
På Internet og Internet Plus via kabelnet fra Norlys får du 1000/100 Mbit. Du vil som udgangspunkt altid trække 1000 Mbit i download og 100 Mbit i upload. I særligt travle perioder, hvor der er mange der forbruger kapacitet i netværket, kan du risikere at opleve lidt nedsat hastighed, dog minimum 900 Mbit i download og 60 Mbit i Upload.

BEMÆRK: Den hastighed, der står opgivet i dit ’Tillæg til ordrebekræftelsen’, er den hastighed, som du som udgangspunkt kan trække via en kablet internetforbindelse. Da det er meget individuelt, hvor godt udstyr og hvor god en wifi-forbindelse man har i sin bolig, kan vi ikke garantere dig, at du kan trække 1000/100 Mbit via din wifi-forbindelse.

Kunder med 200/25 Mbit
Har du i dag Internet via kabelnet fra Norlys, og får du 200/25 Mbit, vil du som udgangspunkt altid trække 200 Mbit i download og 25 Mbit i upload. I særligt travle perioder, hvor der er mange der forbruger kapacitet i netværket, kan du ligeledes risikere at opleve lidt nedsat hastighed.

BEMÆRK: Den hastighed, der står opgivet i dit ’Tillæg til Ordrebekræftelsen’, er den hastighed, som du kan trække via en kablet internetforbindelse. Da det er meget individuelt, hvor god en wifi-forbindelse man kan få i sin bolig, kan vi ikke garantere dig, at du kan trække 200/25 Mbit via din wifi-forbindelse.

Hvornår sender I en tekniker ud?

Der kan være flere årsager til, at du kan få brug for et teknikerbesøg, f.eks. hvis du har manglende eller ustabil internetforbindelse. Inden vi booker et teknikerbesøg til dig, vil vores supportere altid forsøge at hjælpe dig først. Ofte kan dine problemer nemlig løses ved at genstarte din router eller foretage små justeringer i opsætningen af routeren.  

Konkluderer vores supportere, at de ikke kan løse problemet, så bestiller vi en Fejlretningstekniker til dig.   

Hvornår kommer teknikeren?
Teknikeren vil ringe til dig på installationsdagen inden for det aftalte tidsrum, og 30 minutter før han går i gang med opgaven. BEMÆRK: Teknikeren skal blot nå at ankomme inden for det aftalte tidsrum. Det kan ikke garanteres, at teknikeren også er færdig med opgaven inden for det aftalte tidsrum.


Skal jeg være hjemme på adressen?
Det er nødvendigt, at du er hjemme på adressen på det aftalte tidspunkt, eller at du kan komme hjem inden for 30 minutter, når teknikeren ringer, da han ellers ikke kan gennemføre installationen af din internetforbindelse fra Norlys.


Nogle gange har teknikeren behov for at skulle træffe et valg i fællesskab med dig omkring den løsning, der skal laves. Det kan f.eks. være en beslutning om at bore et nyt hul i en væg. Derfor skal der altid være én person i huset, der er i stand til at træffe denne beslutning med teknikeren. 


VIGTIGT! Er du ikke hjemme, når teknikeren kommer
Er du ikke hjemme på adressen, når teknikeren ankommer og dermed må gå forgæves, vil du blive opkrævet et gebyr for ’Forgæves Teknikerbesøg’. Du finder prisen på gebyret via prislisten her.


Skal jeg gøre noget klart på forhånd?
Du skal altid sikre, at teknikeren har adgang til anlæg og installationer på din adresse. Det betyder at du skal flytte ting, der kan stå og spærre for installationerne, inden teknikeren ankommer.


Er fejlen forsvundet inden teknikerbesøget?
Hvis du har fejlmeldt din internetforbindelse, er det vigtigt, at du kontakter os, hvis fejlen skulle forsvinde igen, inden teknikeren har været ude på adressen. På den måde er der en anden kunde, der kan få glæde af teknikeren i stedet for.


Har du brug for at ændre tidspunktet for teknikerbesøget?
Får du behov for at ændre tidspunktet for teknikerbesøget, er det vigtigt, at du hurtigst muligt kontakter vores Kundeservice, så vi kan finde en anden tid til dig. Du skal senest kontakte os 48 timer før det aftalte teknikerbesøg, hvis du ønsker at ændre tidspunktet. På den måde undgår du at blive opkrævet et gebyr for Forgæves Teknikerbesøg, og teknikeren kan nå at blive ombooket til en anden kunde, som også står og har brug for hjælp fra en tekniker.  Du finder gebyrprisen for ’Forgæves teknikerbesøg’ på vores prisliste her.


Hvem betaler for teknikerbesøget?
Se nedenstående eksempler:

  • Ustabilt signal
    Hvis signalet fra os er ustabilt, og dette er årsagen til, at du oplever en ustabil internetforbindelse, så er det naturligvis Norlys, der betaler regningen til teknikerbesøget.
  • Fejl på dit Norlys-udstyr
    Hvis fejlen ligger i dit Norlys-udstyr, så er det Norlys' ansvar at udbedre fejlen hurtigst muligt, og du vil ikke skulle betale for nyt udstyr.
  • Defekt stik i dit hjem
    Har du kun ét internetstik (hovedstik) i dit hjem, og dette stik er defekt, så udbedrer vores samarbejdspartner fejlen, uden at du skal betale for det, såfremt at du ikke selv er skyld i at fejlen er opstået.
  • Fejl på stikledningen
    Signalet fra Norlys kommer ind i din bolig via en stikledning (en ledning der kommer udefra og ind i din bolig). Norlys' samarbejdspartner har ansvaret for signalet og installationen ind til stikket i din bolig. Derfor sørger vi for at få udbedret fejlen, uden at du skal betale noget, såfremt du ikke selv er ansvarlig for at fejlen er opstået.

Via telefonstik

Mit internet virker ikke

Tjek om din adresse er ramt af nedbrud
Har du mistet internetforbindelsen? Så er det en god idé at starte med at tjekke, om din adresse er ramt af nedbrud. Det kan nemlig være forklaringen på, at du pludselig har mistet internetforbindelsen. Du finder information om nedbrud og servicearbejde her

Genstart din router
Du har sikkert hørt det før, og måske har du allerede prøvet det, men ofte er det nok at genstarte din router for at få internetforbindelsen tilbage. Sådan genstarter du:

  1. Find ON/OFF-knappen på bagsiden af din router og sluk routeren.
  2. Vent herefter 30 sekunder, og tænd derefter for routeren igen.
  3. Der kan gå op til 20 minutter, før der igen bør være internetforbindelse.

Tjek om der er lys i de rigtige lamper
Hjalp det ikke at genstarte din router? Tjek om din router fungerer, som den skal, ved at se om der er lys i de rigtige knapper på routeren. Der skal være konstant lys i tre af knapperne:

  1. Power
  2. DSL1
  3. Internet

Er du på wifi, skal der også være lys i wi-fi-lampen på routeren. 

Mit internet er ustabilt

Placering af din router
De trådløse signaler til din router kan påvirkes alt efter, hvor du har placeret routeren. Det er bedst at placere din router højt og så centralt som muligt i din bolig, så den kan sende og modtage signaler så uhindret som muligt for at være mest effektiv. Placer ikke din router inde i et skab, op ad en massiv væg, f.eks. en betonvæg, eller i kælderen/på loftet, da signalet kan have svært ved at sende igennem vægge og isolering. 

Brug dit netværkskabel
Du får altid den bedste og mest stabile internetforbindelse, hvis du har tilsluttet din computer med et netværkskabel i stedet for at bruge en wifi-forbindelse.

Flyt andet trådløst udstyr væk fra din router
Hvis du ikke har mulighed for at benytte netværkskablet i din computer, så kan det afhjælpe at flytte andet elektronisk udstyr væk fra din router, så det ikke forringer din trådløse wi-fi-forbindelse. Udstyr, der kan forstyrre signalet, kan f.eks. være trådløse telefoner, musikanlæg, babyalarmer eller mikroovne. Har du mange ledninger og forlængerledninger liggende samme sted, som du har placeret din router, kan dette også have en indvirkning på din wifi-forbindelse.

Brug en anden GHz frekvens
Din router understøtter både 2.4 og 5 GHz frekvenserne, og routeren styrer som standard selv hvilken frekvens, der passer til dit udstyr som f.eks. din PC. 5 GHz frekvensen er hurtig ved korte afstande til udstyret, og der er som regel færre brugere på denne frekvens, derfor bør 5 GHz frekvensen oftest være det rigtige valg.

Er dit udstyr allerede indstillet til 5 GHz frekvensen, og oplever du alligevel en ustabil forbindelse f.eks. på din mobil, så prøv at logge på 2.4 GHz i stedet, og se om det forbedrer din wifi-hastighed. 2.4 GHz har en længere rækkevidde, men sender dog med lidt lavere hastighed. BEMÆRK: For at kunne gøre dette, kræver det, at du har forskellige logins til 2.4 GHz og 5 GHz.

Herunder er en guide til hvordan du laver forskellige navne og koder til frekvenserne:

  1. Åben en browser på din PC som er koblet på netværket
  2. Skriv ’192.168.1.1’ i adressefeltet og tryk ’Enter’
  3. Her skal du logge ind med:
        a) Brugernavn: admin
        b) Adgangskode: Findes på routeren som ”Admin password”
  4. Herefter klikker du på ”WiFi aktiv”
  5. Klik på ”WiFi modem…” ud for 2,4GHz netværket
  6. Ved ”Netværksnavn (SSID)” kan du skrive et selvvalgt netværksnavn
  7. Ved ”Sikkerhedsnøgle” kan du skrive en selvvalgt kode
  8. Klik ”Gem”
  9. Klik nu på ”WiFi modem…” ud for 5GHz netværket 
  10. Ved ”Netværksnavn (SSID)” skriv samme navn som ved 2,4GHz
  11. Ved ”Sikkerhedsnøgle” skriv samme kode som 2,4GHz
  12. Klik ”Gem”

Få hjælp af vores kundeservice
Var der ingen af ovenstående tips der hjalp til at gøre din internetforbindelse mere stabil, så kontakt vores Kundeservice, der kan hjælpe dig med at fejlsøge på din forbindelse og løse problemet eller booke et teknikerbesøg til dig.

Manglende hastighed

Har du målt din hastighed via wifi eller kablet forbindelse
Du får altid den bedste og mest stabile internetforbindelse, hvis du har tilsluttet din computer med et netværkskabel i stedet for at bruge en wifi-forbindelse, da du dermed ikke skal dele netværkskapaciteten med andet elektronisk udstyr på samme måde, som du skal med den begrænsede trådløse netværkskapacitet.

BEMÆRK: Den hastighed, der står opgivet i dit ’Tillæg til Ordrebekræftelsen’, er den, du kan trække via en kablet internetforbindelse. Da det er meget individuelt, hvor god en wifi-forbindelse man kan få i sin bolig, kan vi ikke garantere dig, at du kan trække den lovede hastighed via din wifi-forbindelse. 


Har du prøvet at genstarte din router?
Er din computer allerede tilsluttet en kablet internetforbindelse, så prøv at genstarte din router og se om det afhjælper problemet. Sådan genstarter du din router:

  1. Find ON/OFF-knappen på bagsiden af din router, sluk routeren.
  2. Vent herefter 30 sekunder, og tænd derefter for routeren igen.
  3. Der kan gå op til 20 minutter før der igen bør være internetforbindelse.

Få hjælp af vores Kundeservice
Trækker du fortsat ikke den hastighed, som du er blevet lovet, så kontakt vores Kundeservice, så hjælper vi dig med at fejlsøge på din forbindelse og booke et teknikerbesøg, hvis det er nødvendigt.

Trådløst netværk

Nedenfor kan du se, hvordan man ændrer kode for både 2.4 GHz og 5 GHz. Ønsker du at kunne logge på dem individuelt, skal du give dem to forskellige navne og koder. 

  1. Åben en browser på din PC som er koblet på netværket
  2. Skriv ’192.168.1.1’ i adressefeltet og tryk ’Enter’
  3. Her skal du logge ind med:
    Brugernavn: admin
    Adgangskode: Findes på routeren som ”Admin password”
  4. Herefter klikker du på ”WiFi aktiv”
  5. Klik på ”WiFi modem…” ud for 2,4GHz netværket
  6. Ved ”Netværksnavn (SSID)” kan du skrive et selvvalgt netværksnavn
  7. Ved ”Sikkerhedsnøgle” kan du skrive en selvvalgt kode
  8. Klik ”Gem”
  9. Klik nu på ”WiFi modem…” ud for 5GHz netværket 
  10. Ved ”Netværksnavn (SSID)” skriv samme navn som ved 2,4GHz
  11. Ved ”Sikkerhedsnøgle” skriv samme kode som 2,4GHz
  12. Klik ”Gem”

Tekniker

Der kan være flere årsager til, at du kan få brug for et teknikerbesøg, f.eks. hvis du har manglende eller ustabil internetforbindelse. Inden vi booker et teknikerbesøg til dig, vil vores supportere altid forsøge at hjælpe dig først. Ofte kan dine problemer nemlig løses ved at genstarte din router eller foretage små justeringer i opsætningen af routeren.  


Konkluderer vores supportere, at de ikke kan løse problemet, så bestiller vi en fejlretningstekniker til dig.   


Hvornår kommer teknikeren?
Teknikeren vil ringe til dig på installationsdagen inden for det aftalte tidsrum, og 30 minutter før han går i gang med opgaven. BEMÆRK: Teknikeren skal blot nå at ankomme inden for det aftalte tidsrum. Det kan ikke garanteres, at teknikeren også er færdig med opgaven inden for det aftalte tidsrum. 


Skal jeg være hjemme på adressen?
Det er nødvendigt, at du er hjemme på adressen på det aftalte tidspunkt, eller at du kan komme hjem inden for 30 minutter, når teknikeren ringer, da han ellers ikke kan gennemføre installationen af din Norlys Internetforbindelse.


Nogle gange har teknikeren behov for at skulle træffe et valg i fællesskab med dig omkring den løsning, der skal laves. Det kan f.eks. være en beslutning om at bore et nyt hul i en væg. Derfor skal der altid være én person i huset, der er i stand til at træffe denne beslutning med teknikeren. 


VIGTIGT! Er du ikke hjemme, når teknikeren kommer
Er du ikke hjemme på adressen, når teknikeren ankommer og dermed må gå forgæves, vil du blive opkrævet et gebyr for ’Forgæves Teknikerbesøg’. Du finder prisen på gebyret via prislisten her. 


Skal jeg gøre noget klart på forhånd?
Du skal altid sikre, at teknikeren har adgang til anlæg og installationer på din adresse. Det betyder at du skal flytte ting, der kan stå og spærre for installationerne, inden teknikeren ankommer. 


Er fejlen forsvundet inden teknikerbesøget?
Hvis du har fejlmeldt din internetforbindelse, er det vigtigt, at du kontakter os, hvis fejlen skulle forsvinde igen, inden teknikeren har været ude på adressen. På den måde er der en anden kunde, der kan få glæde af teknikeren i stedet for.


Har du brug for at ændre tidspunktet for teknikerbesøget?
Får du behov for at ændre tidspunktet for teknikerbesøget, er det vigtigt, at du hurtigst muligt kontakter vores Kundeservice, så vi kan finde en anden tid til dig. Du skal senest kontakte os 48 timer før det aftalte teknikerbesøg, hvis du ønsker at ændre tidspunktet. På den måde undgår du at blive opkrævet et gebyr for ’Forgæves Teknikerbesøg’, og teknikeren kan nå at blive ombooket til en anden kunde, som også står og har brug for hjælp fra en tekniker.  Du finder gebyrprisen for et ’Forgæves teknikerbesøg’ på vores prisliste her.


Hvem betaler for teknikerbesøget?
Se nedenstående eksempler:

  • Ustabilt signal
    Hvis signalet fra os er ustabilt, og dette er årsagen til, at du oplever en ustabil internetforbindelse, så er det naturligvis Norlys, der betaler regningen til teknikerbesøget.
  • Fejl på dit Norlys-udstyr
    Hvis fejlen ligger i dit Norlys-udstyr, så er det Norlys' ansvar at udbedre fejlen hurtigst muligt, og du vil ikke skulle betale for nyt udstyr.
  • Defekt stik i dit hjem
    Har du kun ét internetstik (hovedstik) i dit hjem, og dette stik er defekt, så udbedrer vores samarbejdspartner fejlen, uden at du skal betale for det, såfremt at du ikke selv er skyld i at fejlen er opstået.
  • Fejl på stikledningen
    Signalet fra Norlys kommer ind i din bolig via en stikledning (en ledning der kommer udefra og ind i din bolig). Norlys' samarbejdspartner har ansvaret for signalet og installationen ind til stikket i din bolig. Derfor sørger vi for at få udbedret fejlen, uden at du skal betale noget, såfremt du ikke selv er ansvarlig for at fejlen er opstået.

6 gode wifi-råd

Vi sidder klar til at hjælpe dig


Du er altid velkommen til at kontakte os med spørgsmål. Såfremt din henvendelse omhandler tekniske udfordringer med tv, bredbånd eller streaming, anbefaler vi, at du kontakter os telefonisk, når du er ved dit udstyr. Du er også velkommen til at til at benytte chatten, som du finder via det grønne ikon i nederste højre hjørne.

Kundeservice & teknisk support

Ring til os:

Tlf: 7033 2033

Åbningstider

Mandag-torsdag kl. 9-17
Fredag kl. 9-16
Lørdag kl. 10-16 (kun teknisk support)