Speditørvirksomheden Dania Connect, der fragter skibscontainere fra danske havne, er gået aktivt ind i omstillingen af tung transport. Målet er omstilling af dieseldrift til en elektrificeret flåde.
Dania Connect har valgt Norlys som samarbejdspartner på vejen mod en elektrificeret flåde. Samarbejdet har indtil videre udmøntet sig i provisorisk depotopladning samt opladning på Norlys’ offentlige ladestationer rundt i Danmark.
Derudover har Dania Connect tilkøbt oprindelsesgarantier fra vedvarende energikilder svarende til virksomhedens strømforbrug.
Billigere at lade end at tanke
Det er ikke kun ESG-regnskabet, der bliver pænere af, at Dania Connect nu vælger el som fremtidigt drivmiddel til flåden. Også virksomhedens finansielle regnskab har gavn af beslutningen:
– Det er jo billigere at lade strøm end det er at tanke diesel, påpeger Lars Sørensen, som forestiller sig, at den økonomiske forskel mellem de to drivmidler kun vil blive større i fremtiden.
En robust og pragmatisk partner
Da man havde truffet beslutningen om en eldrevet flåde, var spørgsmålet, hvem der skulle på banen på som samarbejdspartner. Og her var det vigtigt, at det blev en stærk partner, som kunne byde ind med en fornuftig løsning.
”Det gælder om at finde stærke partnerskaber i omstillingen til eldriftfor man kan ikke gøre det hele selv. Så en robust og pragmatisk partner, som vi har i Norlys, det er enormt vigtigt.”
– Lars Sørensen, COO, Dania Connect
Vi ser ingen udfordringer med elektrisk drift
Hos Dania Connect er det planen at omstille hele flåden til elektrisk drift. Og det er der ikke mange bekymringer forbundet med.
– Danmark er et lille land, så vi kan nå hele vejen rundt. Med en rækkevidde på cirka 400 km kan du ikke tømme bilen for batteri i en køre- og hviletidsperiode. Så vi ser faktisk ingen udfordringer med elektrisk drift, afslutter COO Lars Sørensen.