Etablering og installation af fiber
Her på siden finder du svar på spørgsmål om etablering og installation af fiber.
Generel proces for etablering af fiber
Bemærk, processen kan variere afhængig af geografisk placering.
Generelle spørgsmål om etablering og installation af fiber
Hvad er forventet leveringstid på fiber?
Hvis du har fiber installeret, kan vi oftest aktivere din fiber i løbet af et par uger.
Hvis du ikke allerede har fiber installeret, kan etablering tage op til 8 uger - med forbehold for, at vi kan levere til din adresse.
Kan jeg få opsat fiberboks andet sted end på nærmeste facade?
Ja, du kan godt få fiberboksen installeret andet sted end på nærmeste facade. Det kan dog betyde ekstraomkostninger for dig. Hvis du fx ønsker at få fiber ind i den del af bygningen, der ligger væk fra vejen, bliver der egenbetaling fra, hvor fiberen skal rundt om et hjørne til den ønskede placering.
Du kan få oplyst pris pr. ekstra meter, der skal graves ved at kontakte Kundeservice Erhverv på 8830 3080.
Det er ikke ved alle etableringer, at der opsættes en udvendig fiberboks.
Jeg har specielle graveforhold. Hvordan forholder jeg mig til det?
Har du specielle graveforhold, skal du give entreprenøren besked. Et eksempel på specielle graveforhold kan være en nedgravet olietank.
Jeg har selv lagt tomrør fra vej til teknikrum i min bolig. Hvordan skal jeg forholde mig, når entreprenøren kommer?
Du skal være hjemme, når entreprenøren graver/skyder, da der blæses fiber i tomrøret ind til den indvendige fiberboks.
Spørgsmål om etablering og installation af fiber i Norlys’ eget fibernet
Du kan se i din ordrebekræftelse, om du får fiber i Norlys’ eget fibernet.
Hvordan får jeg besked om datoen for etablering af fiber på Norlys' eget fibernet?
Du modtager en mail fra entreprenøren med dato for etablering.
Selve fiberinstallationen sker ikke samme dag som etableringen, og du behøver ikke være hjemme, når entreprenøren kommer.
Kan jeg undgå at få en udvendig fiberboks på min facade?
Ja, du kan bestille en alternativ placering af den udvendige fiberboks. Du kan få en pris ved at kontakte Kundeservice Erhverv på 8830 3080.
Den udvendige fiberboks kan fx placeres i et fiberskab højest en meter fra skel på din grund.
Du skal både markere, hvor den udvendige boks skal placeres, og hvor du ønsker fiberen ført ind i huset. Dette sker gennem/under soklen - under jordniveau.
Indføringspunktet skal være på nærmeste husfacade i forhold til vejen. Vær opmærksom på, at du skal være hjemme, når entreprenøren graver/skyder, da der blæses fiber i tomrøret ind til den indvendige fiberboks.
Den indvendige fiberboks bliver placeret i det rum, hvor fiberen er ført ind. Ønsker du en anden placering af indvendig fiberboks skal du selv sørge for en føringsvej til den ønskede placering.
Vi tilbyder udelukkende alternativ boksløsning ved etablering i Norlys' eget fibernet.
Hvor lang afstand må der være mellem indvendig- og udvendig boks?
Den indvendige fiberboks kan installeres, hvor du ønsker det. Du skal blot selv stå for føringsvejen, hvis du fx ønsker fiberboksen i et teknikrum.
Vær opmærksom på, at du skal være hjemme, når entreprenøren graver/skyder, da der blæses fiber i tomrøret ind til den indvendige fiberboks.
Hvor stor er den indvendige- og udvendige fiberboks?
Den indvendige fiberboks er 19 x 15 cm og 4,5 cm dyb.
Den udvendige fiberboks er 13 x 17 cm og 3 cm dyb.
Det er ikke ved alle etableringer, at der opsættes en udvendig fiberboks.

Installationsguide til Norlys' eget fibernet
Se vores guide og blive klogere på, hvordan installationen foregår, hvad du selv skal gøre, og hvad vi gør.
Læs mere herVi sidder klar til at hjælpe dig
Har du spørgsmål eller brug for hjælp, så tøv endelig ikke med at kontakte os.
Klik her for at se kontaktmuligheder og åbningstider.
Kontakt os