OBS: Har du spørgsmål om tilmelding til indefrysningsordning, energikrisen, priser og el- og gasregningen? Find hjælp og svar her.

El og gasKundeservice
70 15 16 70
Internet og tvKundeservice
70 33 20 33
Hovednummer
70 11 50 00
Annuller

Kom godt i gang med tv via antenne

Vil du gerne se din tv-underholdning via antenne? Her kan du se, hvordan du kommer godt i gang

Sådan ser du tv fra Norlys via antenne  

 

Du skal blot følge disse fem trin – så er du i gang. Vær opmærksom på, at du først skal tilslutte dit tv-modul og/eller tv-kort efter trin 2. 

 

1. Tilslut antennekablet
Tilslut dit antennekabel i antenneindgangen på bagsiden af dit tv. Bemærk, at antenneindgangen kan være placeret et andet sted på dit tv.
2. Lav en kanalsøgning
Tænd dit tv. Gå ind i menuen på dit tv og lav en automatisk kanalsøgning – så finder tv’et selv alle kanaler. Kan du ikke finde rundt i menuen, kan du kigge i manualen, der fulgte med dit tv.  
3. Sæt tv-kortet ind i tv-modulet
Det er vigtigt, at tv-kortet og tv-modulet vender som på illustrationen, når du indsætter kortet. Guldchippen på kortet skal vende som vist på illustrationen. Bemærk, at dit tv-kort eller tv-modul kan se anderledes ud.
4. Indsæt tv-modulet i dit tv
Indsæt derefter tv-modulet (med isat tv-kort) direkte i tv’et. I de fleste tv-modeller skal tv-modulet indsættes i venstre side med bagsiden udad. Sørg for, at tv-modulet er skubbet helt ind. Det sidder rigtigt, når du får vist en besked på tv-skærmen om, at kortet er registreret. Det kan tage op til 10 sekunder. Bemærk, at indgangen til tv-modulet kan være placeret et andet sted på dit tv.
3. Du er nu klar til at se tv
Nu bør du kunne se alle dine kanaler. Tjek f.eks. om du kan finde TV 2 på kanalplads 2.

5 gode råd til et bedre tv-signal

Der kan være flere årsager til, at dit tv-signal driller. Oplever du, at billedet på dit tv pixelerer (små firkanter i billedet) eller falder helt ud, kan det skyldes, at der er fejl i modtagelsen af signalet.

Heldigvis kan du nemt selv gøre noget for at få signalet tilbage. Du skal blot følgende vores 5 råd, som du finder herunder.

Har du stadig problemer med dit tv-signal, efter at have fulgt vores råd? Så sidder vi klar til at hjælpe dig – ring til os på 7033 2033. 

Tjek din signalkvalitet

Din signalkvalitet skal være 70 % eller derover for at undgå pixelering eller signaludfald. Hvis din signalkvalitet ligger lavere end 70 %, skyldes det i næsten alle tilfælde fejl i din installation. 

 

 

Tjek din signalstyrke

Hvis du skal have flere tv tilsluttet, er det vigtigt, at du modtager et tilstrækkeligt stærkt signal. Ligesom signalkvaliteten skal signalstyrken ligge over 70 %.

Hvis din signalstyrke er for lav, kan der monteres en forstærker, der øger styrken. 

 

Få styr på kablerne

Ofte skyldes det dårlige signal, at kabler, stik eller samlinger er nedslidte. Signalet kan også i sjældne tilfælde påvirkes af mobilt bredbånd. Det kan du afhjælpe ved at opdatere antennekabler, antennestik eller antenneforstærkere med nyere modeller – i langt de fleste tilfælde vil det løse problemet.  

Fjern forstyrrelser

Tv-signaler kan blive forstyrret af andre elektriske signaler. Det betyder, at antennekabler, stik og samlinger skal være skærmede, så andre signaler ikke kan komme ind og ødelægge billedet - det er oftest her, fejlen ligger, når signalkvaliteten er for lav. Kabler og stik holdes tætte ved hjælp af en skærm af metal, som dækker hele forbindelsen fra start til slut.  

Tjek antennens opsætning

Det kan være, at din antenne ikke peger i den rigtige retning. På dækningskortet kan du se, i hvilken retning antenne skal pege på netop din adresse. Vi anbefaler altid at kontakte en autoriseret antenneinstallatør i forbindelse med tilretning af antennen.  

 

 

Hov – noget gik galt 

 

Får du ikke et billede frem på TV2? Er der sort skærm? Eller mangler du tv-kanaler? Find svaret herunder til, hvordan du løser udfordringen.

Intet billede på TV 2

Tjek to ting: 

  1. At dit tv-kort sidder rigtigt i tv-modulet (se trin 3).
  2. At dit tv-modul vender rigtigt, og at tv-modulet er skubbet helt ind i tv’et (se trin 4).

Har du sort skærm?

Prøv følgende:  

  1. Vælg kanalplads nr. 2 på dit tv (TV 2).
  2. Tjek din signalstyrke og kvalitet i menuen. Slå op i manualen, der fulgte med dit tv, hvis du ikke kan finde det, du søger, i menuen.
  3. Er din signalstyrke og kvalitet under 70, så tjek om antennekablet er sat ordentligt i.

Kan dit udstyr ikke modtage tv-signalet via antenne?

Hvis du ser dine tv-kanaler på traditionel vis via en antenne, skal du bruge en antenne, der passer til din bolig. Det kan være en antenne på taget eller en lille smartantenne til vindueskarmen, hvis du bor i lejlighed. 

Dit tv skal være med DVB-T2-teknologi, hvilket som tommelfingerregel er indbygget i tv fra 2012 og frem. Har du et ældre tv, som ikke er på listen, skal du anskaffe et nyt tv. BEMÆRK: Du har også brug for et tv med DVB-T2, hvis du skal se DRs kanaler.  

Derudover skal du bruge et tv-modul. Du får automatisk tilsendt et tv-kort, som indeholder dine tv-kanaler. Dette kort skal du indsætte i et tv-modul, så dit tv kan vise dine kanaler. Derefter indsætter du modulet i dit tv. 

 
Helt pdf-fil og se om dit tv er Norlys-godkendt 

Kanalsøgning på nyere tv

Vi har skitseret, hvordan man foretager en kanalsøgning på de meste solgte tv. Vi fortæller dig trin for trin, hvordan du skal gøre, og viser dig skærmbillederne.

Hvis dit tv ikke er med på nedenstående liste, kan du se, hvordan kanalsøgningen skal foretages lige netop på dit tv i din tv-manual. Er du stadig i tvivl, bør du kontakte din tv-leverandør eller forsøge at finde mere hjælp på producentens hjemmeside.

BEMÆRK: Hvis du stadig oplever problemer efter en kanalsøgning, kan det hjælpe at nulstille/gendanne fabriksindstillinger på udstyret.

Kanalsøgning på Smartbox

Sådan laver du en kanalsøgning på Smartbox:

  • Tryk på Menu
  • Vælg Indstillinger
  • Vælg Kanaler
  • Vælg Automatisk kanalsøgning
  • Tryk Søg (følg anvisninger og afvent)

Har du et spørgsmål eller brug for hjælp til din tv-pakke?  

Så tøv endelig ikke med at tage fat i os. Vi sidder klar til at hjælpe dig.  Fang os på chatten eller giv os et kald på 7033 2033

Mangler du dine tv-kanaler? 


Hvis du er i sommerhuset, i campingvognen eller på båden og oplever "kodet signal", når du tænder dit tv, kan problemet løses på en af nedenstående måder, alt efter om du benytter et tv-modul eller en boks til dit tv-kort.
 

Har du et tv-modul?

Har du et tv-modul, skal du slukke for dit tv, tage tv-modulet ud og sikre dig, at dit tv-kort (programkort) er korrekt indsat i tv-modulet. Tænd nu for dit tv, og indsæt derefter tv-modulet i dit tv. 

 
Når du har sikret dig, at dit tv-kort og tv-modul er korrekt indsat, skal du tænde dit tv, skifte til TV 2 og vente i op til 60 minutter med tv'et tændt. Du vil nu kunne se TV igen. 

 
Hvis du stadig ikke har noget billede:  
 

  • Stil dit tv på TV 2 
  • Tjek din signalstyrke og kvalitet. Er din signalstyrke og/eller signalkvalitet under 70, så tjek om antennestik og kabel sidder korrekt i begge. 

Hvis dette ikke virker, er du velkommen til at ringe, så vi kan gennemgå din installation. 

Har du en boks med tv-kort?

Har du en boks, skal du slukke for både dit tv og din boks og tage dit tv-kort (programkort) ud. Indsæt derefter tv-kortet igen. Vær opmærksom på, at tv-kortet kan indsættes på forskellige måder, hvilket afhænger af mærket på din boks. 
 
Når du har sikret dig, at dit tv-kort er korrekt indsat i boksen, skal du tænde dit tv og derefter din boks, skifte til TV 2 og vente i op til 60 minutter med tv'et tændt. Du vil nu kunne se tv igen. 

 
Hvis du stadig ikke har noget billede:  
 

  • Stil dit tv på TV 2 
  • Tjek din signalstyrke og signalkvalitet. Er din signalstyrke og/eller -kvalitet under 70, så tjek om antennestik og kabel sidder korrekt i begge ender  

 
Hvis dette ikke virker, er du velkommen til at ringe, så vi kan gennemgå din installation. 

 

Vil du vide mere om dækning, kanalplacering og frekvenser? 


Godt, for vi har samlet alt teknisk information til dig, som gerne vil vide mere om, hvor du kan få tv fra Norlys, hvor dine kanaler er placeret eller hvilken frekvens, vi sender på.  

Dækningskort

Norlys dækker mellem 99,2 og 99,5 procent af landet. Med det interaktive dækningskort kan du med det samme få at vide, hvor god dækningen er, hvor du bor - indendørs såvel som udendørs - samt hvor nærmeste tv-sender er placeret. 

Prøv dækningskortet

Kanalplaceringer 

Her kan du se, hvordan kanalerne er placeret på Norlys TV.

Se kanalplaceringer

Sendemaster og frekvenser  

Har du brug for information om sendemaster og frekvenser, så kan du finde det her.

Hent oversigten

Fejlkoder på dit tv


Hvis du oplever problemer med at se dine tv-kanaler og får en fejlkode på skærmen, kan du ofte selv løse problemet. De første 3 cifre angiver hvilken type udstyr du har, og de 3 sidste angiver selve fejlkoden - du skal derfor kun fokusere på de sidste 3 cifre. Bmærk, at fejlkoden på skærmen nogle gange nævner ”Boxer” og ”Boxer.dk” – det har ingen betydning.

Fejlkode XXX 001 - Der er ikke registreret noget tv-kort (programkort) i dit udstyr

Hvis du ikke er Norlys-kunde, kan du bestille et abonnement her på siden. Hvis du derimod allerede er kunde hos Norlys, skal du indsætte dit tv-kort, som du modtog, da du blev kunde. Hvis du stadig får fejlen, efter at du har indsat kortet, bedes du kontakte Teknisk Support.

Fejlkode XXX 002 - Tv-kortet (programkort) er ikke indsat korrekt

Du har muligvis vendt dit tv-kort (programkort) forkert.

Hvis du har en boks, kan der være forskellige retninger, som kortet kan vende. Som regel skal kortet altid indsættes i boksen med chippen først, men det kan variere, om chippen skal vende opad eller nedad. Prøv de forskellige muligheder, men husk at lade kortet side i mindst 30 sek., inden du tager det ud for at prøve en anden retning. Hvis ingen af retningerne virker, kan du prøve de resterende to muligheder, hvor kortet indsættes i boksen med chippen sidst.

Hvis du har et tv-modul, skal kortet indsættes med chippen først. Chippen skal vende mod den tykkeste del af modulet. Når du indsætter tv-modulet i dit tv, får du som regel en meddelelse, når modtageren har fundet modulet. Hvis det ikke sker, kan du prøve at vende modulet.

Fejlkode XXX 003 - Der er ikke registreret et tv-kort (programkort) i dit udstyr

Du får denne fejlkode, hvis du har taget dit tv-kort (programkort) ud, mens tv'et står på en betalingskanal. Indsæt kortet igen for at se kanalen.

Fejlkode XXX 004 - Du har ikke adgang til denne kanal

Du får denne meddelelse, fordi du mangler rettigheder på dit tv-kort (programkort) for at se denne kanal.

Hvis du ikke har haft din modtagerboks tændt i mindst en time i løbet af den sidste uge, er det muligt, at dit kort skal opdateres. Vi sender løbende nye koder ud, og dit modtagerudstyr skal være tændt for at modtage disse koder.

Hvis du stadig får fejlen, efter at din modtagerboks har været tændt i mindst en time, bedes du kontakte Teknisk Support.

Fejlkode XXX 005 - Denne kanal er ikke med i dit tv-abonnement

Du får denne meddelelse, fordi kanalen ikke er del af dit tv-abonnement. Hvis du ønsker at kunne se kanalen, har du mulighed for at skifte til en anden tv-pakke, der indeholder kanalen, eller du kan tilvælge/tilkøbe kanalen, hvis du har Vælg Frit eller Vælg 8.

Fejlkode XXX 006 - Der er ikke registreret noget tv-kort (programkort) i dit udstyr

Du får denne fejlkode, hvis du har taget dit tv-kort (programkort) ud, mens tv'et står på en betalingskanal. Indsæt kortet igen for at se kanalen.

Fejlkode XXX 007 - Du har indsat et tv-kort (programkort) fra en anden udbyder end Norlys

Der er problemer med at læse dit tv-kort (programkort). Kontroller om du har indsat et kort fra Norlys. Hvis du har det rette kort, skal du sikre dig, at det er indsat korrekt.

Fejlkode XXX 008 - Der er opstået en fejl i dit tv-modul

Der er opstået en krypteringsfejl. Kontakt venligst Teknisk Support.

Fejlkode XXX 009 - Du har indsat et tv-kort (programkort) fra en anden udbyder end Norlys

Der er problemer med at læse dit tv-kort (programkort). Kontroller om du har indsat et kort fra Norlys. Hvis du har det rigtige kort, skal du sikre dig, at det er indsat korrekt.

Fejlkode XXX 010 - Denne kanal er ikke med i dit tv-abonnement

Du får denne meddelelse, fordi kanalen ikke er del af dit tv-abonnement. Hvis du ønsker at kunne se kanalen, har du mulighed for at skifte til en anden tv-pakke, der indeholder kanalen, eller du kan tilvælge/tilkøbe kanalen, hvis du har Vælg Frit eller Vælg 8.

Fejlkode XXX 011 - Dit tv-kort (programkort) er ved at blive opdateret

Du får denne meddelelse, fordi vi er i gang med at opdatere dit tv-kort (programkort). Hvis du efter en time stadig ikke kan se dine tv-kanaler, bedes du kontakte Teknisk Support.

Fejlkode XXX 012 - Der er ikke registreret et tv-kort (programkort) i dit udstyr

Du skal bruge et tv-kort (programkort) fra Norlys for at se denne kanal.

Hvis du ikke er Norlys-kunde, kan du bestille et abonnement her på siden. Hvis du derimod allerede er Norlys-kunde, skal du indsætte dit tv-kort, som du modtog, da du blev kunde.

Hvis du stadig får fejlen, efter at du har indsat kortet, bedes du kontakte Teknisk Support.

Fejlkode XXX 013 - Du har indsat et tv-kort (programkort) fra en anden udbyder end Norlys

Der er opstået en krypteringsfejl. Kontakt venligst Teknisk Support.

Fejlkode XXX 016 - Der er opstået en fejl på dit tv-kort (programkort)

Hukommelsen på dit tv-kort (programkort) er fuld. Kontakt venligst Teknisk Support.

Fejlkode XXX 019 - Tv-kortet (programkort) er låst

Dit tv-kort (programkort) er låst. Dette sker, hvis du enten har opsagt dit abonnement, eller hvis der ikke er registreret betaling af abonnementet. 

Tv-kortet bliver aktiveret inden for tre dage efter registreret betaling. Hvis kortet stadig er låst, bedes du kontakte Teknisk Support.

Vi sidder klar til at hjælpe dig


Du er altid velkommen til at kontakte os med spørgsmål til dit abonnement. Og vi hjælper gerne, hvis du har brug for at ændre dit abonnement. Du er også velkommen til at til at benytte chatten, som du finder via det grønne ikon i nederste højre hjørne.

Kundeservice & teknisk support

Ring til os:

Tlf: 7033 2033

Åbningstider

Mandag-torsdag kl. 9-17
Fredag kl. 9-16
Lørdag kl. 10-16 (kun teknisk support)

Minimer chat ikon Hvad vil du chatte om?

Internet, tv og streaming


El, opladning og naturgas

Chat Udvid chat ikon