Guide: Undgå at blive snydt af elsælgere

Vi bliver i disse tider kontaktet af kunder, der oplever, at pågående telefonsælgere lokker dem til at skifte selskab under falske forudsætninger.

Nogle sælgere udgiver sig tilmed for at være fra Norlys og beder om, at man bekræfter sine personlige oplysninger – og så kan man ellers risikere at skifte selskab uden at vide det. Eniig Energi samarbejder ikke med nogle af disse selskaber, og vi kunne aldrig drømme om at videregive vores kunders oplysninger til nogen.

Umiddelbart kan priserne virke favorable og tilbuddene for gode til at afslå – men der er oftest tale om skjulte omkostninger og gebyrer, når man læser det med småt. Her på siden får du gode råd til, hvad du skal være opmærksom på - både når det kommer til elsælgere og elpriser.

Sådan er din elpris sammensat

Den rene elpris er den pris, du betaler for din strøm til din eludbyder (typisk mellem 35-55 øre pr. kWh).

Abonnement betaler du både til Eniig og dit netselskab. Har du valgt vores introtilbud, betaler du først abonnement efter seks måneder.

Betaling for transport er en del af din elregning, som du betaler til netselskabet. Transportbetalingen dækker omkostninger til drift, vedligeholdelse og udbygning af det lokale og overordnede elnet.

Afgifterne er en betaling til staten og dækker både PSO-afgift og el-afgift. PSO-afgiften betales til det offentlige selskab Energinet.dk og omfatter de omkostninger, som Energinet.dk ifølge el-loven er forpligtet til at afholde. Elafgiften er en afgift, der betales til staten.

Når du sammenligner elpriser på markedet, er det altså vigtigt at tjekke, om den viste pris er den rene elpris eller det fulde beløb.

Her ses et eksempel på en udregning for et forbrug på 4000 kWh med Eniigs PuljeEl.

Hvornår er elprisen for god til at være sand?

Den pris, der kan spares på, er den pris, du betaler til dit elselskab. Dog er der for en almindelig privatkunde med et forbrug på 4.000 kWh ikke meget at spare på selve elprisen. Nogle elhandlere lover lave elpriser, men har til gengæld et dyrt abonnement eller høje gebyrer.

Tre huskeregler om elpriser:

1.

Når et elselskab fortæller, at du fx kan spare 25 % på din elregning, er det altså kun på den rene elpris og ikke på skatter og afgifter.

2.

Intet elselskab i Danmark er fritaget for at afregne afgifter og skatter til staten. Så med mindre, at elselskabet selv vil afholde denne udgift, kan de ikke spare dig for den.

3.

Er prisen for god til at være sand – så er der noget om det. Når du beregner din pris, så hav alle elementer med. På vores prisberegner kan du se en specifikation af din pris, og du ved altid, hvad du betaler for

I strid mod loven

Salg i strid med loven

Det er ikke lovligt, at et selskab ringer til dig for at sælge en ydelse, når du ikke har givet samtykke til det.

Vil du klage over en el-handler?

Har du oplevet at blive snydt af en el-handler? Så kan du klage direkte til forbrugerombudsmanden.

Det skal du være opmærksom på!

Bliver du ringet op af en telefonsælger fra et energiselskab,

bør du generelt forholde dig kritisk.

1.

Sig aldrig ja til et tilbud i telefonen

Bed altid om at få tilsendt materiale og dokumentation, som du kan læse grundigt, inden du siger ja til noget.

2.

Spørg ind til tilbuddet

Sørg for at få svar på, om der er tale om et tidsbegrænset tilbud, om der er en bindingsperiode, og hvad prisen er, når tilbuddet udløber

3.

Husk det med småt

Når sælgerne lokker med lave elpriser, undgår de som regel at fortælle om de gebyrer og afgifter, du skal betale til fx dit netselskab. Hvis du læser det med småt, er der ofte ikke en besparelse at hente.

4.

Personlige oplysninger

Lad være med at give eller bekræfte personlige oplysninger. Nogle sælgere ligger inde med dit CPR-nummer og påstår, at de har fået det fra os. Vi kunne aldrig finde på at videregive dine oplysninger.

5.

Sælgeren har ikke adgang til din regning

Sælgeren påstår måske at kunne se, hvad du betaler for din strøm – men det er kun dit nuværende elselskab, som kan se din regning.

6.

Ring til os, hvis du er i tvivl

Kontakt os, inden du siger ja til noget, hvis du er i tvivl. Vi er klar til at besvare dine spørgsmål og gennemgå din regning.

Kundeoplevelser

”De ringede fra XX og sagde, at de var en del af Norlys.”

”Sælgeren sagde, at jeg kunne få strømmen billigere hos XX, fordi Norlys køber strømmen hos dem.”

”Sælgeren fra XX bad om mit CPR-nr., fordi XX laver regningerne til Norlys kunder.”

”Han sagde, at som kunde hos XX kan man slippe for at betale en masse afgifter til staten.”

”Da jeg afviste sælgeren fra XX og sagde, at jeg var kunde hos Norlys, sagde han, at det var det samme.”

”Sælgeren fra XX sagde, at hvis jeg gav ham mine personlige oplysninger, så kunne jeg få strømmen fra Norlys til indkøbspris."

FAQ

Samarbejder Eniig Energi med andre elselskaber om salg af strøm?

Nej, det gør vi ikke.

Vi tager Persondataloven meget alvorlig og kunne aldrig finde på at videregive dine oplysninger til nogle af disse selskaber.

Det er altså ikke sandt, når en sælger påstår at have dine oplysninger fra os.

Hvordan ved jeg, hvad jeg betaler i dag?

(anden tekst her)

Nej, det gør vi ikke.

Vi tager Persondataloven meget alvorlig og kunne aldrig finde på at videregive dine oplysninger til nogle af disse selskaber.

Det er altså ikke sandt, når en sælger påstår at have dine oplysninger fra os.

Kan andre elselskaber se, hvad jeg betaler?

Nej! Mange sælgere påstår, at de kan mindske din elregning, men det er kun dit nuværende energiselskab, som har adgang til din regning og kan se, hvad du rent faktisk betaler.

Hvad siger forbrugeraftaleloven?

Du kan finde flere oplysninger på Forbrugerrådet Tænks hjemmeside:

https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigheder/hvem-maa-ringe-til-dig