Eksempler på phishing, 
der udgiver sig for at være Norlys

Hvad er phishing?

Phishing er en type svindel. Svindlere prøver at narre dig til at dele personlige oplysninger. Det kan være adgangskoder, kreditkortnumre eller andre vigtige data. De sender falske e-mails, som ser ud til at komme fra kendte firmaer som fx Norlys.

 

Sådan genkender du en phishing-mail

Phishing-mails kan være svære at genkende, men her er nogle tegn, du skal være opmærksom på:

  • Mistænkelig afsender
    Tjek altid afsenderens e-mailadresse. Hvis den ser mærkelig ud eller ikke passer med Norlys' officielle adresse, kan det være en falsk e-mail.

  • Deling af personlige oplysninger
    Norlys vil aldrig bede dig om at dele personlige oplysninger, adgangskoder eller betalingsoplysninger via mail eller sms.

  • Pas på links
    Vær forsigtig med at klikke på links i mails. Hold musen over linket for at se, hvor det fører hen, før du klikker.

  • Stavefejl
    Mange falske mails har stave- og grammatikfejl eller ser uprofessionelle ud.

Vi vil aldrig ringe til dig uden aftale

Hvis nogen udgiver sig for at være fra Norlys, så vær mistænkelig. Vi ringer kun til dig, hvis vi har en aftale. Derfor skal du altid være kritisk over for opkald fra nogen, der siger de er fra Norlys.

Vi ved, at nogle af vores kunder modtager opkald fra scammers. De prøver at narre personlige oplysninger fra dig. Vi kan ikke stoppe disse opkald, men her er vores bedste tips til at genkende et scam-opkald.

Tips til at genkende et scam-opkald

  1. Vi beder aldrig om dine bankoplysninger

    Norlys vil aldrig bede om dine bankoplysninger over telefonen. Vi vil altid bede dig om at bruge Mit Norlys til fx oprettelse af automatiske betalingsløsninger.

  2. Betalingsservice-aftaler udløber kun efter lang tid

    Mange scammers prøver at overbevise dig om, at din Betalingsserviceaftale er udløbet. En betalingsaftale vil kun udløbe, hvis den ikke har været brug i 15 måneder.

  3. Spørg ind til dit Norlys-abonnement

    Er du i tvivl om et opkald? Så kan du stille spørgsmål, som kun Norlys og du kan svare på, fx om dit abonnement, din sidste regning mm.

  4. Vi ringer ikke fra skjulte numre

    Vi ringer normalt ikke fra skjulte numre. Hvis du bliver kontaktet fra et skjult nummer, skal du være ekstra opmærksom.

  5. Du skal selv tilmelde dig betalingsløsninger

    Du skal selv foretage al tilmelding til automatiske betalingsløsninger. Vi vil aldrig gøre dette for dig.