Vi lever i en moderne verden, hvor vi er så gennemdigitaliserede, at truslen for cyberangreb er relativ høj. Det er derfor muligt, at danske virksomheder og myndigheder på kort sigt rammes af aktivistiske cyberangreb deriblandt DDoS angreb.
Med et DDoS-angreb kan it-kriminelle blokere dit website for al trafik fra kunder og andre brugere. Med andre ord går din hjemmeside eller din webshop ned. Det sker ved, at de it-kriminelle dirigerer så meget trafik mod din IP-adresse, at serveren til sidst bliver overbelastet. Heldigvis er der flere ting, du kan gøre, hvis uheldet er ude – læs med her, og bliv godt forberedt i tilfælde af et DDoS-angreb.
Hvilke konsekvenser har DDoS og øvrige angreb for din virksomhed?
Bliver dit website utilgængeligt under et DDoS-angreb, kan det gå ud over din omsætning, hvis du bruger websitet som salgskanal. Hvis din virksomheds produkter eller services tilgås online, vil du også være i en særdeles sårbar situation under et DDoS-angreb.
Generelt vil manglende adgang til virksomhedens website være til gene for kunder og andre besøgende, og det kan let gå ud over kunderelationen. Oplever dine kunder, at dit website eller dine systemer bliver hacket, kan det skabe usikkerhed og frygt. For her kan dine kunders betalingsinformationer og øvrige data, der er delt med din virksomhed, også blive berørt. Det kan skade deres tillid til din virksomhed og dit brand.
Konsekvenser er typisk relateret til nedenstående tre områder:
Hvilke virksomheder bliver typisk ramt af hackerangreb?
Alle virksomheder kan desværre blive ramt af hackerangreb – fra store offentlige institutioner til små lokale virksomhedssider. Helt konkret har der de seneste år været flere sager med stor offentlig bevågenhed, hvor både store danske banker og virksomheder har været under angreb. Norlys har også været under angreb.
En af grundene til, at du ikke hører om mindre hackerangreb, er blandt andet, at de færreste virksomheder ønsker at fremhæve udfordringer med IT-sikkerhed, da det kan være til skade for brandopfattelse og kunderelationer.
Hvad kan du gøre for at undgå DDoS-angreb?
Det kan være svært at undgå angrebsforsøg mod din virksomhed – men heldigvis er der flere ting, du kan gøre for at forhindre de cyberkriminelle i at få succes med angrebet. Her får du 6 gode råd, du kan følge:
1. Begræns angrebsfladen ved at fordele dine servere rent geografisk på forskellige netværk, indbyg fx redundans i it-infrastrukturen, og separér indgående og udgående internettrafik.
2. Undersøg, hvilke tjenester og services din internetudbyder stiller til rådighed – både gratis og tilkøb. Mange internetleverandører tilbyder målrettede beskyttelsesmuligheder mod DDoS-angreb.
3. Tilkøb en ekstra IP-adresse i tilfælde af DDoS-angreb, eller sørg for, at du har mulighed for at tilkøbe en i en akut situation.
4. Monitorér virksomhedens netværk – og hav gerne en idé om, hvor meget båndbredde der normalt er tilgængeligt. På den måde kan du hurtigt identificere et begyndende angreb.
5. Udarbejd en nødforside til dit website, som eventuelt hostes et andet sted end resten af sitet. På nødforsiden kan du fortælle dine kunder, at din hjemmeside er midlertidigt ude af drift, og hvordan de kan kontakte dig i mellemtiden.
6. Læs alt om DDoS-angreb hos Center for Cybersikkerhed lige her – og lige her.